World of Tanks, går ut på at man har sin egen garasje som man kan fylle med et bredt utvalg historisk korrekte stridsvogner fra tidlig til midten av 1900tallet. Disse kan man oppgradere med diverse utstyr og mannskap. Sist men absolutt ikke minst, man kan ta dem ut i krig. Når jeg sier krig, så mener jeg ikke krig som i Battlefield eller Medal of Honor, med soldater, fly og gevær…men 100% tank mot tank krig.
Enkelt, men samtidig komplisert
I disse kampene er målet simpelt: Utrydd fiendens stridsvogner eller ta basen deres før de tar din. Etter hver kamp får du diverse belønninger basert på prestasjonen din. Belønningene er i hovedsak erfaringspoeng til mannskapet og stridsvognen samt sølv til å kjøpe nye oppgraderinger og stridsvogner for. Man får også noen svært tilfredsstillende medaljer og band som viser prestasjoner gjort i de enkelte kampene.
Gameplayet er såre enkelt å lære men er vanskelig å mestre. Det er mange ulike strategier, basert på hvilken type motstandere og slagmark du møter. Stridsvognene er delt opp i nasjoner og klasser og det er viktig å ha noen av hver på laget da de er gode på forskjellige ting som slagkraft, fart, rekkevidde og hvor mye de tåler. Noen ganger må du velge å møte motstanderen ansikt til ansikt, mens andre ganger må du snike deg rundt og håpe at de ikke finner deg. Dette gjør at spillet får en viss dybde. Nasjonene man kan velge stridsvogner fra er for øvrig Tyskland, Sovjet, USA og Storbritannia som nettopp ble tilgjengelig via DLC.
På en annen side: Oppgraderingssystemet virker unødvendig komplisert og måten man kan bruke forskjellige typer erfaringspoeng og ingame-valuta gjør hele den prosessen slitsom.
Visuelt nydelig, men
Spillet ser derimot fantastisk ut. Slagmarkene er bra designet og tanksene er i en klasse for seg selv. Skaperne bak WoT har brukt lang tid på å gjøre dem så korrekte som mulig, og dette merkes. Grafikken er bra og selv om mange av slagmarkene er veldig store så sliter det ikke med texture-popin. Det flyter generelt veldig bra. Som et sidenotis så er musikken i menyer og garasjen også ganske fet.
Jeg savner derimot noen småting når jeg er ute og jakter fienden. Ofte møter man på hus og borger, og et og annet fyrtårn, disse skulle jeg ønske man kunne skyte sønder og sammen. Er ikke det realistisk da? Dette går på noen få tak og man kan skyte seg gjennom små og noen parkerte tog. Et spill som baserer seg såpass på realisme burde kunne implementere ødeleggelse av bygninger. Noen av bakkene og steinene man møter viser seg å være umulige hinder for en stridsvogn, selv om jeg skulle kommet meg over med min lille Subaru Justy. Dette blir fort et irritasjonsmoment. Fysikken er og ganske rusten til tider.
Microtransactions
Spillet er gratis, og som i alle andre gratis-spill så får du muligheten til å betale for små eller store fordeler og utsmykninger. Det er ingenting man ikke kan spille seg til i World of Tanks, men det tar ekstremt lang tid å grinde seg opp til de beste stridsvognene. Legger man inn litt penger så kan man kjøpe seg oppover i gradene. Dette høres ut som Pay to Win, men det er ikke så svart på hvitt. Man møter nemlig alltid tanks på ca. samme nivå(tier). Hvis man (som jeg) får tilgang til en god stridsvogn og velger den med en gang, så blir man knust av spillere som har spilt seg opp til dette nivået. Fair and square.
FORBEDRINGSPOTENSIALE
Jeg savner en wow-faktor. Spillet føles litt tynt til tross for det kompliserte oppgraderingssystemet og ulike stridsvognene. Jeg ser for meg at det vil komme mange DLCer, hvor de legger inn flere spillmoduser og pusser litt opp (de har alt kommet med en med flere krigssoner og stridsvogner), men sånn som spillet er nå, så er det ikke noe jeg gidder å investere mange timer i. Det er gratis, og det kan være moro å spille med kamerater (ikke mulig med spilt-screen) så det er verd å prøve ut. Jeg går mot strømmen og gir spillet en treer med mulighet for forbedring. Hvis ikke Wargaming gjør noe drastisk, så kommer World of Tanks fort til å gå i glemmeboka hos Playstation-eiere.