Å endre med tilbakevirkende kraft
0

Å endre med tilbakevirkende kraft

mar 15 Spill.no  

Patching på et spill har blitt dagligdags etter at vi fikk kontiuerlig tilgang til nett på våre spillmaskiner, og i stor grad har dette vært positivt på spillopplevelsen. Mange bugs som har gjort spill umulige å komme seg gjennom har blitt løst takket være en patch som er raskt lastet ned fra nettet og installert inn i spillet.

Internett har gjort det enkelt å kommunisere mellom selskap og spiller for å forbrede sitt produkt, men alt er ikke bare positivt med muligheten for å endre et lansert produkt.

Jeg snakker selvsagt om en av de store teamene i  spilldebatten:  sensur.

Bros before hos

I 2014 oppstod det liten kontrovers under lanseringen av God of War: Ascension. Den amerikanske spillanmelderen Adam Sessler påpekte at i sin anmeldelse av spillet at et av trofeene man fikk etter å ha bekjempet en kvinnelig skurk var sexistisk. Sessler, i rettferdighetens navn, ba aldri om sensur av trofeet, men skaden var gjort. Utviklerene i Santa Monica studios endret trofeet sitt navn til bros before foes. Det store dilemaet her var at spillet allerede var utgitt. Produktet var i kundenes sin besittelse som et ferdig produkt. Hvilken rett hadde da Santa Monica studios til å gå inn med tilbakevirkende kraft å endre et element av den helhetlige historien?

Selv om det i dette tilfellet er det ikke største problemet i henhold til å forstå den helhetlige historien er det et tankekors for hvor stor makt man skal ha for å endre et helhetlig produkt etter det er tilgjenglig for forbrukeren. Santa Monica har all rett til å lage det produktet og skape den historien de vil, men når de mener at de er ferdige og legger det ut som et produkt som de vil ha, skal man da ha retten til å endre produktet retroaktivt?

Dette handler heller ikke bare om spill. Nå som bøker blir mer og mer digitalisert og tilgjenglige via elektronisk distrubisjon har også aktører tilgang til å endre produktet etter lansering. Hva skjer om et kapittel av den neste Harry Potter boken blir fjernet tre uker etter lansering fordi en lydhør gruppe føler seg støtet av innholdet? Skal vi da akseptere at det støttende materialet skal fjernes fra alle som har boken på kindle tre uker etterpå?

En debatt verd å ta

Det er artikkelforfatterens personlige mening at vi lever i en verden hvor krenkelsekulturen har blitt mer hørbar via sosiale medier og at spillselskap er blitt mer sensitive på grunnlag av dette. Kontroverser angående innhold fra spill blir mer og mer diskutert og mange selskap blir tvunget i større grad til å kompromisere sin littærere frihet for å tilfredstille majoriteten av markedet. Akkurat dette er ikke noe nytt, siden mange lager spill for kommersielle grunner og vil nå til flest mulig potensielle kunder, men det blir noe annet når et spillselskap ikke kan stå bak sitt produkt etter det er lansert. Hvor mye skal man egentlig kompromisere på vegne av de som ikke liker inneholdet de har laget?

Dette er ikke et nytt problem, allerede etter Vice City og San Andreas ble det skrik om sensur og tilbakekalling av produktet. Førstnevnte hadde fått kritikk fra det haitiske og kubanske miljøet om at spillet var generaliserende og på grensen til rasisitisk. Hot Coffee Mod i San Andreas derimot ble tilbakekalt fra flere butikker rundt om i verden.

Det hadde begrenset effekt for mange spillere som allerede hadde en kopi og ikke brydde seg, men nå har man et verktøy hvor man kan bli nektet et ferdig verktøy fordi noen andre føler seg støtt, og det er et verktøy som er lett å misbruke. Det er verktøy som kan få utviklere til å komme å ta fra deg et produkt du kjøpte og gi deg en sensurert versjon, uavhengig når du kjøpte det og om du ønsker endringen.

Noen vil nok også kunne påstå at man ikke trenger å installere en evt patch, men i mange tilfeller gjøres disse tingene automatisk og er innebygd med mange andre generelle forbredninger for spillbarheten.

Bekymret for fremtiden

Jeg håper noen er villige til å løfte denne debatten snart. Det blir vanskelig siden arrene etter Gamergate er fremdeles til stede, og en slik debatt kan fort bli dratt med i en generell krig mellom de to partene. Likevel er det viktig at vi som spillere er oppmerksomme på disse endringene i hvordan spill blir distributert. På et sted må grensen gå for hvor mye man skal endre noe for alle, pga noen ikke liker innholdet.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.