I denne spalten skal jeg følge det norske selskapet Emberlight og deres prossess med å lage VR-spillet Eye of Odin. Dette er et valgfag ved Voss Folkehøgskole som jeg har vært så heldig å få ta del i. Disse artiklene vil ikke ha noen fast form og kan være en miks av mine opplevelser (dagbok), intervju, review eller lignende.
Dag 1
Vi møtes for å bli kjent med utviklerne og deres tidligere erfaringer. Björn Slettemark har tidligere jobbet som grafisk designer for selskapet Funcom med spill som: Dreamfall, Age of Conan og Anarchy: Online. Bjarne Rene har jobbet som programmerer for selskap som: Bullfrog og DICE med spill som Battlefield Heroes, og har blant annet jobbet en del med den beryktede Peter Molyneux i selskapet Bullfrog. Med mye erfaring og en gjeng unge potensielle spillutviklere tar vi på oss oppgaven om å lage en development diary som er en kikk inn i prosessen bak det å lage et spill både på godt og vondt, uten filter, hva kan gå galt?
Etter morgenmøte fikk vi se eksempler på hvordan en development diary kan se ut og ulike ting man kan gjøre for å få til noe kult, underholdende, men også lærerikt. Her fikk vi både innblikk i store og små studio og så på alt fra Double Fine til Crytek. Ved å se disse videoene var det tydelig at det var store forskjeller på budsjettene til disse, men også hvor stor forskjell det var i kreativiteten til disse ulike selskapene. Man vil ikke bli for pretensiøs slik som Crytek og man vil heller ikke gjøre akkurat det samme som alle andre selskap, men inspirasjon har aldri skadet noen. Uansett så var det interessant å se ulike måter å gjøre ting på og etter dette gikk vi videre til neste post.
Testing av VR (Før)
Vi gikk ned til kontoret for å prøve VR og for en som aldri har prøvd VR og som til og med er VR-skeptiker så var jeg fortsatt meget interessert i hva som ventet meg, og idet jeg skriver dette har jeg enda ikke prøvd VR og forventningene mine er middelmådige men jeg elsker å bli vist feil. Uansett så vil jeg etter denne setningen ha prøvd VR for første gang.
Etter
For å være en demo som ble jobbet på i fem dager så ble jeg utrolig imponert og jeg ser lysere på en fremtid med VR. Jeg er ikke den største fan av motionkontrollere, men disse fungerte helt fint. Demoen gikk ut på at du var Odin som skulle kaste flammekuler på vikinger før de når et visst punkt, og du kan teleportere deg mellom ulike steder på kartet. Dette spillet som nå bare er en demo skal etterhvert ta form som et fullverdig spill og dette skal vi få være med på å dokumentere og jeg har allerede fått et nytt syn på VR og hva det kan gjøre. Iløpet av denne prosessen filmet vi oss selv før, under og etter vi prøvde VR. Neste gang skal vi påbegynne redigering av en development diary.
Dag 2
Klippene var lastet opp i skyene og var klar til å lastes ned, men på grunn av tregt nett tok det lengre tid enn planlagt, og til slutt måtte vi dra til et sted med bedre nett for å få ned alle klippene på en harddisk. Den nye teknologien feilet oss denne gangen og vi måtte til slutt ty til en god gammaldags harddisk. Ironi er en morsom ting. Uansett, så fikk vi til slutt alle klippene og redigeringsprossesen var i gang. Denne gangen ble det for dårlig tid, men jeg redigerte en morsom liten film på fritiden som jeg dessverre ikke kan dele med dere. Etterhvert skal vi laste opp videoer her. Forhåpentligvis vil det i fremtiden bli lastet opp noen resultater. Det var alt for denne gang, men følg med videre!