Forhåndsbestilling av spill har vokst kraftig i popularitet de siste årene, men ifølge publiseringsgiganten Activision er trenden i ferd med å snu. Selskapet har notert seg en betydelig nedgang i forhåndsbestillinger, noe som angivelig skal gjelde hele spillindustrien.
Dette kom fram under en nylig konferanse Activision holdt med dets investorer. I respons til et spørsmål rundt forhåndsbestillinger, kunne Activision Publishing-sjef Eric Hirshberg meddele at de nå utforsker nye måter å måle et spills popularitet før lansering på. Antallet forhåndsbestillinger har lenge vært den sikreste måten å måle et spills potensielle suksess på, men nå velger Activision å fokusere mer på den generelle oppmerksomheten og potensielle kjøpemassen til produktet.
Når det kommer til hvorfor forhåndsbestillinger tilsynelatende er i ferd med å miste fotfeste i industrien, trekker Hirshberg fram blant annet økt tilgjengelighet ved lansering, spesielt i form av utgivelse på digitale plattformer. Muligheten til å raskt og enkelt kjøpe spill digitalt ved lansering, minsker behovet for å forhåndsbestille.
Selv om Activision melder en nedgang i forhåndsbestillinger, vil nok trenden fortsette å prege markedet en god stund fremover. Utgivere satser fortsatt stort på forhåndsbestillingsbonuser, der de som kjøper spillet før lansering mottar eksklusive goder, ofte i form av både fysiske og digitale gjenstander.
Kilde: Eurogamer