Far Cry-serien vil alltid ha en spesiell plass blant skytespillene. Det Crytek-utviklede førstespillet våget å gå mot strømmen. Der andre skytespill ble stadig mindre åpne og mer korridorbaserte og lineære, bød Far Cry på en fullstendig åpen opplevelse satt til en tropisk øy der spilleren hadde mer eller mindre full frihet til å gjøre hva han ville i kamp mot fiendene.
Så kom oppfølgeren, som til tross for en rekke kritiske feil var et så ambisiøst spill med et grunnleggende innovativt spillsystem at det har blitt et slags kultspill. Far Cry 2 har blitt et spill det er morsommere å lese tolkinger av enn å spille selv.
Psyko-action
Så hva gjør vi med det tredje spillet? Fra den første visningen på fjorårets E3, der vi ble eksponert for en psykopat av en skurk som hadde fanget spillets helt Jason Brody, var det tydelig at utviklerne gikk for et spill som blander de beste elementene fra eneren og toeren. Den tropiske settingen på palmedekte øyer fra eneren med det smått psykotiske persongalleriet fra leiesoldatene i toeren. Psyko-action, om du vil, med det sedvanlige lasset dramatiske og velregisserte actionscener inspirert av Uncharted-serien. Som Brody er vi fanget på en håndfull tropiske øyer kontrollert av psykopatiske skurker. Dama er kidnappet og skurker må utryddes. Vi trenger strengt tatt ikke mer historie enn som så.
Mens forgjengerne i stor grad basert seg på et åpent gameplay der spilleren selv valgte hvordan han skulle angripe ulike situasjoner, virker det som Far Cry 3 har latt seg inspirere av den strammere spillregien fra moderne skytespill. Faren er selvsagt at det kan bli litt for mye regi og for lite frihet. Noe av det som har gjort Far Cry-serien unik er nettopp åpenheten, muligheten du som spiller har for å tilnærme deg ulike oppgaver forskjellig. I det vi fikk se av spillet på årets E3 var det langt fra like åpent som jeg hadde håpet på, derimot var det nok av dramasekvenser med bomber som måtte løpes fra, knivangrep mot fiender og det som virket å være langt mer lineære ruter gjennom oppdrag.
Til gjengjeld har grafikken fått et friskt uttrykk som skiller det ut fra de realismebesatte krigssimulatorene jeg fant overalt ellers på messa. Ansiktsanimasjonene til ulike figurer man støter på er strålende, og det hele har spillet et litt lystig tegnefilmaktig preg over seg, fargerikt og glorete. Jeg liker det.
Se E3-traileren fra Far Cry 3 her:
Artikkelen fortsetter på neste side!
Kaos for fire spillere
Selv om enspillerdelen står i fare for å ikke nå de samme høydene som det første spillet når det gjelder valgfrihet og åpenhet, har spillet en annen modus som pirrer interessen min. Samarbeidsmodusen for fire spillere er ikke bare enspillerdelen med flere fiender, men et helt eget spill i spillet, utviklet av svenske Massive Entertainment.
I denne modusen spiller man en av fire spillfigurer som jobbet som mannskap på en båt. Kapteinen på båten hadde en eller annen avtale med psykogjengen fra enspillerdelen av spillet, og når han stikker av med en masse penger bestemmer de fire vennene seg for å ta opp jakten for å få pengene sine tilbake.
Det betyr at hele samarbeidsmodusen er en helt annen kampanje og historie enn i enspillerdelen, med egne oppdrag, kart og fiender. Selv om enspillerdelen er utviklet av Ubisoft Montreal og flerspillerdelen er laget av Massive, understreker svenskene at den er laget med samme tilnærming som enspillerdelen. Det er Far Cry-filosofien som ligger bak, altså at spillerne skal kunne spille på sin egen måte.
Noen kompromiss har det blitt. Blant annet er ikke øya som flerspillerdelen finner sted på den samme som i enspillerdelen. Kartene har måttet spesialtilpasses noe, hvis områdene blir for store og åpne ender spillerne fort opp veldig langt fra hverandre.
Jeg liker måten Ubisoft har delt opp spillet i to kampanjer, en for å spille alene og en sammen med kompiser. Det er også gøy at de to historiene krysser litt over i hverandre, men Massive understreker at det ikke vil være noen spoilers for den ene eller den andre, slik at man kan velge selv om man vil hoppe rett inn i flerspillerdelen når man får spillet, eller bryne seg på enspilleren først.
I et landskap preget av slitne kriger mot terror skilte Far Cry 3 sin fargerike grafikk seg ut fra mengden. Jeg er fortsatt noe usikker på om enspillerdelen har blitt for lik sine moderne skytespillbrødre til å holde seg unik, men gleder meg samtidig stort til å teste spillets samarbeidsmodus med tre venner over Xbox Live.
Se flere bilder fra Far Cry 3 på neste side!
Far Cry 3 et utviklet av Ubisoft Montreal og Massive og utgis av Ubisoft. Spillet lanseres på Xbox 360, Playstation 3 og PC 7. september.