Jeg har lenge sagt at Ultrawide kurvet skjerm skal jeg ikke ha til gaming. Jeg har sett folk spille spill som The Witcher 3 og Doom Eternal på dem, og jeg så virkelig ikke hva som var vunnet med å ha en så ufattelig bred skjerm. Etter et par uker med Phillips Evnia 34M2C8600 har jeg sett lyset. Mer bestemt det knallsterke QD-OLED lyset.
Etter å ha havnet skikkelig på OLED kjøret med innkjøp av ikke mindre enn to LG OLED C3 skjermer i hus så har det liksom ikke vært helt det samme å ha en PC skjerm som ser så pass mye mattere ut. Men mulighetene for et budsjett bevisst inntog i PC OLED Gaming segmentet har vist seg å være få, så når muligheten bydde seg til å få prøve Phillips sin nye Evnia 34M2C06500, som følgelig er en litt nedskalert versjon av deres populære 34M2C8600 for å gjøre den hakket mer prismessig spiselig, så var jeg neimen ikke vanskelig å be.
En av de tingene som har talt i mot for å bruke en Ultrawide skjerm å spille på for min del har vært oppløsningen, eller mer spesifikt, aspect ratioen . Jeg bruker Ultrawide i jobbsammenheng da det ofte erstatter behovet for to frittstående monitorer, men å sette to 1920×1080 skjermer ved siden av andre i en 21:9 konfigurasjon gjør noe med oppfattelsen av bildet for min del. Som at buen er for bred og jeg må flytte hode fra den ene til den andre siden får å ta inn det som skjer .
Med sin 3440x1440p, dvs to ganger 1720x1440p bilder, så føles forholdet mye mer riktig når brukt i 21:9 konfigurasjon. Jeg har vanskelig for å sette fingen på hvorfor, og det gjør egentlig det mer problematisk hvis du vil splitte skjermen fordelt mellom to 1920×1080 signaler så legger skjermen til svarte rammer for å kompenser, som aldri er veldig heldig, men skal du bruke den som en ultrawide skjerm så syntes jeg skjermens forhold løser oppgaven ypperlig.
Evnia 34M2C6500 har 175hz oppdateringsfrekvens og kan skilte med 0,03ms responstid. Panelet er som nevnt av QD-OLED, DisplayHDR True Black 400 og har variabel oppdaterings frekvens støttet i form av Adaptive Sync. For de som liker at en skjerm setter preg på rommet den står i har den også Phillips sin patenterte Ambiglow RGP LED teknologi, dog jeg var mye mer opptatt av å se på den knallsterke skjermen.
Skjermen var latterlig enkel å sette sammen, med alt du trenger inkludert i pakken. g når den var satt sammen så har du muligheten til å justere den 130 mm fra topp til bunn og kan snu den omtrent 30 grader og justere helningen. Foten bygger også overraskende lite sammenlignet med mine erfaringer med Samsung sin Odyssey serie.
Skjermen har to HDMI 2.0 innganger og en Display Port 1.4 inngang, noe som betyr at hvis du vil benytte deg av skjermens forannevnte høye oppdateringsfrekvens så må du belage deg på å bruke DisplayPort mot PC. Jeg har to PCer i min konfigurasjon og fant det tidvis litt frustrerende å måtte trykke mellom dem ved hjelp av en litt knotete knapp på høyre bakside av skjermen, men øvelse gjør mester og jeg opplevede ingen problemer med noen av PCene så lenge de var tilkoblet, noe som er imponerende siden den ene av de to er godt over 12 år gammel nå.
Å spille spill som Fortnite, I Am Your Beast, Counter Strike 2 og Hades II har vært helt fantastisk i hvor godt skjermen både gjengir, ikke bare fargene, men også hvor oppslukende det føles å spille på en skjerm som er så innbydende. Responstiden er som oppgitt veldig lav og jeg føler virkelig jeg har et fortrinn av å spille på denne skjermen sammenlignet med mer generiske skjermer. Jeg har gått fra å være helt motstander av gaming på ultrawide skjerm konseptet til å bli helt solgt. Attpåtil har det å få en skikkelig OLED skjerm i denne formfaktoren, til en pris som er rett over 7500,- kroner så langt vært nær uhørt.
Phillips har innenfor alle segmenter levert mye blanda drops over årene, men med Evnia 34M2C6500 virker de å ha slått balansen perfekt mellom pris og kvalitet når det kommer til PC Gaming skjerm, og det kan være vel verdt å følge med på dem i tiden fremover, om ikke du allerede er like solgt som undertegnede har blitt.