Hvordan anmelder man egentlig ett av årets rareste spill. Jeg fullførte Pentiment i går og har brukt nesten ett døgn på å bare tenke på det. Og det går lett inn som en av årets beste spill for min del.
Det har vært et rart år for Xbox Game Studios, uten å google vil jeg komme med påstanden at Pentiment kanskje er eneste tittelen fra Microsoft i år og om det har vært noen andre så har de ikke vært spesielt merkverdige så oppgaven med å redde året har ligget på Obsidian, ja du hørte riktig, Obsidian. Utvikleren av Fallout New Vegas og The Outer Worlds.
Pentiment handler om følelser. Vi er på 1600 tallets Bavaria i Tyskland og handlingene du vil gjøre vil påvirke deg dypere enn jeg vil si i frykt for spoilere. Her snakker vi en historie om dagligdagse menneskers liv. Det er hat, det er kjærlighet, og alt du gjør har betydning for historien. Dette er noe som jeg vil komme til å spille opp igjen og opp igjen flere ganger.
Historien er ca 15-20 timer og du blir hektet etter 16 minutter, finner sted over ca 25 år for karakteren din. Jeg vil egentlig ikke si noe mer om historien her fordi det er såpass godt og det er enda bedre om man går inn på det uten å vite hva man går etter. Det jeg vil si om historien er at er du glad i historie. Så vil du elske dette.
Fremstillingen av 1600 tallets Tyskland er fantastisk. Det er lagt til så mye detaljer, måten karakterene går på. Gotisk skriftspråk. Fremstillingen av den katolske kirke. Jeg er ikke veldig ekspert på Middelalderen men det jeg vet er jeg utrolig imponert over. Du får muligheten til å få opp tekst i gotiske fonter som nesten er umulig å lese. Det er mye kjærlighet og detaljer i hvert minste hjørnet så dette er et sånt spill som fort kunne endt opp som pensum på noe historiefag.
Pentiment ser ut som et Flash spill, der, jeg sa det, og budsjettet er relativt lite, men det fungerer så godt på grunn av hvor godt det er skrevet. Spillet har ikke en eneste voice acting og ser ut som det er tatt ut av en bildebok. Regissøren av Pentiment er Josh Sawyer, og jeg skal fortelle litt hvorfor det er kult. Det er mannen som var hoveddesigner bak Neverwinter Nights II og Fallout New Vegas så det er imponerende CV for alle 13 som har jobbet på dette.
Det er mange spill som sier at valgene dine betyr noe, men veldig få av dem som faktisk leverer men det gjør Pentiment, her har du så mye ting å gjøre og minimalt med tid derfor blir nok din gjennomspilling annerledes enn min. Det interessante som virkelig kan være hjerteskjærende er at valg du tar etter 10 minutter kan få konsekvenser etter 10 timer uten noen måter å gå tilbake på. Og spillet er fullt av søte sjarmerende karakterer som man fort blir glad i, og flere drittsekker. Så spørsmålet er om man kan klare å redde de på neste playthrough.
Xbox Game Studios eneste 2022 tittel er heldigvis også en av 2022s beste titler, og om du er usikker og syns det virker litt rart vær så snill og gi dette en sjanse. Pentiment kommer til å bli en kultklassiker og det at det er tilgjengelig på Gamepass gjør forhåpentligvis det at endel vil komme til å spille dette. Dette er ikke et 1st party spill lagd for å tjene inn millioner av kroner. Dette er et spill laget av Microsofts mest talentfulle studio hvor de har fått frie tøyler til å bare ha det gøy, lage akkurat det de vil. Det føles også som et Obsidian spill i bunnen.
Det er et vakkert unikt kunstverk av et spill, og ulikt noe jeg har vært borti på lenge.