Minner mye om Battlefield 4 and im loving it!
Endelig er betaen til BF2042 ute, i alle fall for de som har forhåndsbestilt spillet. Derfor har
jeg selv fått noen timer i betaen og føler jeg har fått testet nok til å komme med mine inntrykk nå.
Jeg var litt skeptisk til spillet til tross for at det er min favoritt spill serie. Med utsettelser og til tider stillhet fra utviklerne har gjort at jeg fryktet at Battlefield 2042 ville bli en nedtur slik som Battlefield 5 var. I tillegg ble det lekket en del videoer med gameplay som var full av bugs. Min frykt var større en enn å se bankontoen etter en heftig kjøperunde på Day of Play da jeg fikk vite at spillet var ytterlige utsatt til November.
Allerede etter min første runde i betaen blir alle mine bekymringer så å si glemt. Sier ikke at spillet er perfekt og bugfritt, men må si at Dice her har klart å trylle frem magien igjen.
Alle som likte Battlefield 4 vil utvilsomt bli fornøyd med 2042 da en del føles ganske likt.
Grafisk sett så ser det hele nydelig ut, men det krever sin PC for å få alt utav det. Spillet er ganske krevende om du vil kjøre alt på ultra settings.
Kartet som er med i betaen heter Orbital og overaskende nok så er det et mellomstort kart og da lurer jeg på hvor store kartene kommer til å bli siden Orbital føles som enormt.
Nytt for første gang i Battlefield serien er at de økter fra 64 til 128 online spillere, dette gjelder kun for PC og next gen konsoller. Spillet byr også på et variert vær system som kan gå fra tropisk paradis til full storm med en tornado som raserer alt i sin bane. Ikke ulikt som å bo i Bergen med andre ord.
Orbital har også en kjempestor rakett plassert ved en av kontroll postene. Litt usikker på hvordan men denne raketten kan bli avfyrt og den kan eksplodere på bakken som igjen resulterer i at alle som er i nærheten blir til aske. Slike dynamiske hendelser gir unikhet tilbake i skytespill og jeg håper dette er veien videre for slike spill.
At Battlefield 2042 ser vakkert ut er jo topp, men til slutt så avhenger det mest i hvordan det føles. Helt siden Goldeneye kom har nemlig hvordan skytingen føles og oppleves vært den viktigste katalystatoren for sukess i skytespill. Føles det ut som du skyter mot en murvegg eller at kulene går mer opp og ned enn bitcoin forsvinner ofte magien. Skytingen satt som ei kule for min del og da er ofte mye av jobben gjort.
Nytt denne gangen er at du enkelt kan skifte optikken, lyddemper og annet tilbehør på ditt våpen kun med et tastetrykk mens du spiller. Minnet veldig om hvordan Crysis 3 gjorde det om du har prøvd det. Jeg elsket dette! Det å kan bytte fra kikkertsikte til ett nærkampsikte med et tastetrykk var noe som klaffet med en gang. En annen ting er at du kan selv lage ditt eget oppsett med våpen og gadgets i stede for å være låst til enkelte klasser.
Det skal komme 10 spesialister når selve spillet lanseres og jeg er spent på å se hvordan ulike “skins” vil gjøre alle forhåpentligvis mer unike enn hvordan de er i betaen. For her er det kun 4 forskjellige soldater og du er lik uavhengig av hvilket lag du er på.
Du kan velge mellom 4 spesialister i betaen som alle har sin egen unike egenskap og du selv kan velge hvilke våpen de skal bruke. Jeg fikk testet alle de ulike kjøretøyene i spillet og de føltes ganske så lik som i Battlefield 4, noe som er et godt tegn.
Rimelig sikker på at gode piloter, spesielt i helikoptre vil bli en plage når selve spillet slippes.
Battlefield 2042 har alt som trengs for å lykkes her. Så lenge de klarer å fikse bugs som måtte oppstå og ikke finner på noe grådig pay-to-win opplegg så er dette potensielt det beste Battlefield på mange år. Jeg blir i alle fall å se fast på slagmarken i tiden framover.
De som ønsker å bli med finner meg på PC under «Kingcarl79» og jeg kommer også til å streame på youtube.
Spillet slippes den 19 november på PC og Xbox/Playstation konsoller