Jeg har en filosofi om at håndholdte spill må være fundamentalt forskjellige fra spill man spiller på store TV-er eller skjermer for å bli vellykkede. Håndholdt spilling er ofte mer intenst og fokusert enn storspill på de stasjonære konsollene, og som regel passer ikke de tradisjonelle konsollspillene så godt på det håndholdte formatet.
Best på konsoll
Ta Uncharted: Golden Abyss eller Resistance: Burning Skies, for eksempel. Det er vanskelig å spille disse uten å tenke på at opplevelsen hadde vært bedre på storskjerm, med bedre grafikk, lyd og uten alle de teite påfunnene for å bruke berøringsskjermene.
Derfor var jeg også noe skeptisk til LittleBigPlanet på Vita. PSP-versjonen var ikke noe å skryte av, som vanlig føltes det som et stort spill strippet og redusert for å skvise det inn på en unaturlig og teknologisk underlegen plattform. Overraskelsen var derfor stor da jeg oppdaget av LittleBigPlanet PS Vita ikke bare er et bra spill, det har faktisk blitt et bedre spill enn det noen gang har vært på Playstation 3.
Klipp og lim
For uinnvidde Er LittleBigPlanet på overflaten som et enkelt todimensjonalt plattformspill der man styrer Sackboy, en liten tøydukke som kan løpe, hoppe og holde fast i myke gjenstander. Men bak overflaten lurer det en verktøykasse og en lekeplass som kun Minecraft kan matche.
Hvert nivå er nemlig klipt og limt sammen av ulike materialer, bilder, klistremerker, redskaper og hjemmelagde former. Fiender, dialog og musikk er programmert og planlagt, og alt – absolutt alt – kan lages av spilleren selv.
Det betyr et uendelig kreativt spill, der du stort sett kan lage alt du vil. Rammeverket fra Media Molecules innovative Playstation 3-spill er nemlig overført perfekt til Vita, og forbedret.
Helt naturlig
Først og fremst fordi spillet tar i bruk berøringsskjermene og gyroskopfunksjonene til Vita på en naturlig måte. Ikke som i Resistance: Burning Skies der man må gnukke tommelen på skjermen for å lempe av gårde en granat. I LittleBigPlanet PS Vita flytter man på plattformer og gjenstander med en finger på skjermen, og det føles hundre prosent naturlig.
Så naturlig at Playstation 3-spillene føles fattigere når man har blitt vant til Vita-versjonen. Det blir rett og slett mer intimt på Vita, fingrene mine manipulerer omverdenen mens jeg løper og hopper og svinger Sackboy rundt. Jeg oppslukes totalt i spillverdenen.
LittleBigPlanet PS Vita er en ypperlig demonstrasjon av Vitas unike egenskaper. At det i tillegg er et inspirert og sjarmerende spill gjør det til det aller beste kjøpet på Vita akkurat nå.
De ulike nivådesignerne har nemlig klart å lage balanserte og underholdende brett i hovedspillet som jeg personlig synes overgår originalspillene på Playstation 3. Jeg har alltid hatt det hyggelig med LittleBigPlanet-spillene, men jeg storkoser meg i Vita-versjonen.Grafikken er nydelig, designet er mer helhetlig og mindre rotete enn før, musikken er lettbeint og til og med historien klarer å underholde. Slett ikke verst.
Når i tillegg byggedelen er mer intuitiv og enklere enn på Playstation 3, kan jeg ikke annet enn å svelge alle mine forutinntatte kameler og erklære LittleBigPlanet PS Vita som en sensasjonell bra overgang fra stasjonær konsoll til håndholdt.
LittleBigPlanet PS Vita er et herlig plattformspill på egne ben, en hysterisk flerspilleropplevelse og en lekekasse med uendelig variasjon og muligheter for de som ønsker å bryne seg. Balansen mellom skaperglede og spilleglede har aldri vært bedre i LittleBigPlanet-serien.
LittleBigPlanet PS Vita utvikles av Tarsier Studios, XDev og Double Eleven, og utgis av Sony for Playstation Vita. Spillet lanseres 19. september i Europa. Få med deg intervjuet vårt med utviklerne av spillet HER!