
Nettstedet GiantBomb har oversatt et brev fra Nintendo-sjef Saturo Iwata til de som kjøpte 3DS før prisdroppet ble annonsert.
Dårlig tillit
Det er en kjennsgjerning at det har gått tregt med Nintendo 3DS i oppstartsfasen, og følgelig kunne vi nylig rapportere at Nintendo akter å droppe prisen med rundt en tredjedel allerede denne måneden for å få oppsving i salget. De som kjøpte konsollen tidlig, som ofte utgjør den mest trofaste kundebasen, blir kompensert med 20 gratis og eksklusive spill som kan lastes ned via konsollens eShop på et senere tidspunkt.
Men Nintendo-sjef Saturo Iwata forstår hvordan dette kan påvirke tilliten den sentrale fanbasen har til selskapet, og i tillegg til å halvere sin egen lønn, har han skrevet et brev til 3DS-eierne for å løse opp i stemningen. Brevet ble aldri gjengitt på vestlige nettsteder, men GiantBomb har sørget for en oversettelse, og vi har oversatt videre til norsk for dere lesere.
Iwatas brev
Til kundene som kjøpte en Nintendo 3DS før prisendringen.
Hei, alle sammen. Dette er Saturo Iwata fra Nintendo. Tusen takk for at dere kjøpte en Nintendo 3DS.
Vi har akkurat annonsert et prisdropp for Nintendo 3DS fra og med 11. august (12. august i Nord-Amerika (og Europa. Journ. amn.)).
Tidligere har prisreduksjoner foregått en stund etter lansering for å øke brukerbasen ytterligere. Nintendo har imidlertid aldri valgt å gå til en såpass dramatisk prissenking under seks måneder etter en konsollansering. Vi er alle svært klar over at dere som støttet oss ved å kjøpe en Nintendo 3DS i begynnelsen kan føle seg sveket og vil kritisere denne beslutningen.
Denne uforutsette prisendringen kommer fordi situasjonen har endret seg stort siden vi opprinnelig lanserte 3DS. Vi besluttet at det var nødvendig å ta dette drastiske steget for å forsiikre at en stort antall brukere vil fortsette å spille på 3DS i fremtiden.
Hvis spillutviklerne og forhandlerne ikke er trygge på at Nintendo 3DS er en verdig oppfølger til DS, og kommer til å oppnå en like bred brukermasse, blir det umulig for 3DS å bli populær, tilegne seg et stort utvalg av spill, og opprettholde en livssyklus som er nødvendig for at alle skal være tilfreds med produktet.
Kundene som kjøpte 3DS helt i begynnelsen er ekstremt viktige for oss. Vi vet at det er ingen ting vi kan gjøre for å helt gjøre opp for følelsen av at dere blir straffet for å kjøpe konsollen tidlig. Likevel tilbyr vi følgende som en kompensasjon til dere.
[3DS Ambassador program-detaljer]
Vi følger et sterkt ansvar for å utvikle 3DS som plattform – å forsikre at alle til slutt er fornøyd; vi kommer til å gjøre vårt ytterste for å oppnå dette.
I tillegg vet vi at alle venter på Super Mario 3D Land og Mario Kart 7. De er satt opp til lansering i henholdsvis november og desember, så vi ber om tålmodighet frem til det.
Takk igjen, vi ser frem til deres videre støtte.
– Ikke Nintendos hensikt
Nintendos norske nettside har også publisert en slags beklagelse til 3DS-brukerne:
– Nintendo er klar over at denne prissenkningen kan gjøre at trofaste fans som har støttet Nintendo 3DS fra starten av mister tillit, men dette er på ingen måte Nintendos hensikt.[…] Alle som trofast har støttet Nintendo 3DS siden starten er Nintendos viktigste kunder. Selv om Nintendo ikke helt og holdent kan forhindre sine kunder fra å angre på at de kjøpte Nintendo 3DS så tidlig, så vil Nintendo uttrykke sin takknemlighet for spesielle kunder som dere ved å tilby hele 20 nedlastbare spill gratis fra Nintendo eShop, heter det i en melding på Nintendo.no