Bethesda inntog på Game Pass – Flere favoritter blir oppgradert på de nye konsollene
0

Bethesda inntog på Game Pass – Flere favoritter blir oppgradert på de nye konsollene

mar 14 Anders Lønning  

Tidligere denne uken gikk endelig avtalen om oppkjøpet av Bethesda i boks for Microsoft, noe som ledet til et massivt inntog av Bethesda tittler på konsollholderens «Netflix for spill» ordning og en klarifisering fra sjefen sjøl på hvilke konsekvenser oppkjøpet vil få for de andre plattformene i fremtiden.

På fredag ble en rekke tittler fra Bethesda sin omfattende katalog lagt til i den allerede svære samlingen av spill abbonenter på Game Pass kan meske seg med:

Dishonored: Definitive Edition
– Dishonored 2
– Doom
– Doom II
– Doom 64
– Doom 3
– Doom Eternal
– Fallout: New Vegas
– Fallout 4
– Fallout 76
– Prey
– Rage 2
– The Elder Scrolls III: Morrowind
– TES IV: Oblivion
– TES: Skyrim Special Edition
– The Elder Scrolsl Online
– The Evil Within
– Wolfenstein: The New Order
– Wolfenstein: The Old Blood
– Wolfenstein: Youngblood

Av disse var det flere som allerede var tilgjengelige på tjenesten fra før, men vi går ut i fra med tanke på oppkjøpet at de nå får en mer permanent status på tjenesten slik andre Microsoft eide spill har fått. Det er også noen nyere spill som glimrer med sitt fravær her, og da tenker vi selvfølgelig på Wolfenstein: The New Colossus, The Evil Within 2, og Doom fra 2016.

Enda en gladsak opp i det hele for Series X og S eiere er annonseringen at Fallout 4, Fallout 76, Skyrim, Prey og Dishonored: Definitive Edition får en ekstra oppgradering i form av Microsoft sin interne FPS Boost støtte slik andre spill som Far Cry 4, Watch Dogs 2, UFC 4, Sniper Elite 4 og New Super Lucky’s Tale fikk for noen uker siden.

FPS Boost støtte innebærer at Microsoft går inn i koden til spillet for å tillate den kraftigere maskinvaren til å overstyre begrensninger på bildefrekvens til å få spillene til å flyte bedre. Microsoft har ikke gått inn på nøyaktig hva det er de gjør som tillater denne oppgraderingen, men resultatene er unektelig imponerende.

På torsdag holdt Microsoft en presentasjon hvor Xbox teamet og kjente fjes fra Bethesda rekkene utvidet om hva oppkjøpet vil bety for både selskapene og spillere i tiden som kommer, tok Phil Spencer endelig ordet rundet hva det vil bety for fansen av Bethesda titler på andre plattformer:

– Jeg kan ikke sitte her å si at alle Bethesda spill kommer til å være våre eksklusivt, for vi vet alle at det ikke er sant. Det er kontraktsmessige avtaler på bok som vi må se forfylt, slik vi alltid gjør i slike tilfeller.

Her snakker nok Spencer om Ghostwire Tokyo og Deathloop, spill som allerede er annonsert som tidsbegrensede eksklusiver for PlayStation konsollene. Han fortsatte med å snakke om allerede utgitte spill som lever på andre plattformer:

– Vi har spill som allerede eksisterer på andre plattformer, og vi kommer til å støtte dem på de plattformene de er på. Der har du samlinger av spillere som vi er glade i, og vi kommer til å fortsette å støtte dem. Og selv i fremtiden kan det dukket opp ting som av kontraktsmessige årsaker eller som av andre grunner har historikk på de plattformene som vi kan komme til å gjøre.

Men sitatet som virkelig har satt ting i perspektiv for de som kun spiller på andre plattformer enn Xbox og PC var dette:

– Tingen jeg vil at dere skal vite om dere er Xbox kunder er dette: Dette handler om å levere gode eksklusiver til dere, som kommer til å bli lansert på plattformer der Game Pass er. Det er målet vårt, og det er derfor vi gjør dette. Det er roten til dette samarbeidet vi bygger, og den kreative kompetansen dette bringer til markedet for våre Xbox kunder kommer til å være det beste vi har sett for Xbox når vi er ferdige.

Klar tale mener noen, men Spencer holder likevel døra på gløtt. Han har ikke lagt skjul på at han kunne tenke seg å se Game Pass på andre plattformer enn Xbox, og med dette er ballen spilt tilbake til Nintendo og Sony. Hvis de vil ha alt av hva Bethesda kommer til å by på i tiden fremover, så vet de hva de må gå med på.

Du kan se hele presentasjonen her:

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.