Black Ops II blir magisk
0

Black Ops II blir magisk

Spill.no har vært på Gamescom for å intervjue Call of Duty: Black Ops II-utvikler Treyarch.

Black Ops II er uten tvil verdens største spill akkurat nå. På Gamescom i forrige uke var spillet en av hovedattraksjonene, og tyske tenåringer stod tre-fire timer i kø bare for å se andre mennesker prøve spillet. Vi satte oss ned med David Vonderhaar, sjef for spilldesign i Treyarch, for å snakke om deres nyeste tilskudd til Call of Duty-serien.

David Vonderhaar er for FPS-sjangeren hva Steve Jobs var for mobiltelefonen. Han er intens, engasjert og snakker med en brennende overbevisning om hva han tror på. Vonderhaar tror på spillere, e-sport, fremtiden til FPS-sjangeren og på Call of Duty: Black Ops II. Kanskje ikke så rart, siden han er en av de viktigste menneskene involvert i produksjonen av spillet. Han er også ansvarlig for utviklingen av flerspillerdelen; spillets udiskutabelt viktigste del.

Spillerne må prioritere

– Hva som er nytt i Black Ops II?

David Vonderhaar bretter opp ermene og smiler.

– Vi har vi gjort en masse små forandringer. Black Ops II blir magisk. Vi har totalt redesignet måten du oppretter og vedlikeholder en klasse på. Nå får du ti poeng til å forbedre klassen din med. Hvert våpen, granat eller egenskap koster ett poeng. Dette tvinger spillerne til å sette sammen balanserte klasser med begrensede midler. Du kan ikke lage en klasse med det beste våpenet, påmontert granatkaster, et sekundærvåpen, to håndgranater, to flashbangs og fire egenskaper – fordi du vil ikke ha nok poeng. Du må prioritere: Vil du ha et sekundærvåpen eller en ekstra egenskap?

– Vi har også fokusert på måten du navigerer i spillet. Tidligere kunne menyene oppfattes litt uoversiktlige. Nå velger du våpentyper horisontalt – maskingevær, snikskytterrifler, lette våpe, og så videre –  deretter velger du det nøyaktige våpenet du ønsker innenfor hver kategori vertikalt nedover. Det gjør at menyene blir mye raskere og lettere å navigere. 

– Vi har også utvidet arsenalet av ting du kan montere på våpnene dine. Du kan montere på reflekssikte, ACOG-sikte, målfinner, hybrid-optikk, lyddemper, raske magasiner, våpengrep, tilpasningsbar våpenkolbe, granatkaster, HMJ-kuler, utvidet magasin og “select fire”, som lar deg bytte mellom automat og semi-automat. I tillegg til dette introduserer vi for første gang en millimeter-scanner, som sender en pulsbølge gjennom bygninger og lar deg se fiender som gjemmer seg bak vegger. Totalt kan du bygge mer enn 500.000 forskjellige våpenkombinasjoner med disse og flere andre våpenutvidelser.

Vonderhaar forteller at teamet hans også har sett på hvordan spillere spilte Call of Duty: Black Ops 2 – og spesielt det såkalte Prestige-systemet.

– Prestige-systemet var modent for en opprydding. Nå har vi gjort det mye enklere: Det er 55 nivåer i Black Ops II og bare ti Prestige-nivåer. Vi har også gjort det lettere å se hvem som har gjennomført de ulike Prestige-nivåene. Dette gjør det lettere for spillerne å forholde seg til – og forhåpentligvis mer gøy. For hvert ordinære nivå du stiger i spillet låser du også opp mer innhold. Mye innhold er låst frem til spilleren når et visst nivå. Totalt er det mer enn 100 våpen og ting å låse opp, så spilleren må til slutt velge å Prestige for å låse opp alt innholdet.

Flere nye spillmoduser

En av de mer spennende tingene i Call of Duty: Black Ops II, er de ulike spillmodusene som nå blir introdusert:
– Det helt nye i spillet er at vi nå introduserer “multi-teams”. Multi-Team er en ny klasse spillmoduser. I stedet for at to fraksjoner spiller mot hverandre, kan flere lag nå spille samtidig. Maks antall spillere er satt til 18, men disse kan være spredt utover flere samtidige lag. Spillerne kan velge mellom totalt seks forskjellige fraksjoner. Dette gir en mye bredere dynamikk og fleksibilitet på banen. Du må ikke lenger bare passe på flanken din; du må passe på tre-fire flanker samtidig. 

Nytt i Black Ops II er også fokuset på e-sport. David forteller engasjert om en helt ny tilnærming til e-sport:
– Med Black Ops II introduserer vi såkalt “league play”. Dette betyr at vi matcher deg opp med spillere som er tilsvarende like gode som deg selv.

Men vent litt – er ikke dette allerede inkludert i det første Black Ops
– Nei, når du forsøker å finne et spillrom i Black Ops, teller bare dine egne ferdigheter litt – det er egentlig ikke noe vi ser på når vi putter deg inn i et spillrom. Med Black Ops II gjør vi dette til en vitenskap, og forsøker å finne andre spillere som passer din spillestil. 

– Du kan også “codcaste”; noe som betyr at du kan streame spillet ditt på nettet og legge kommentarer oppå. Vi så at dette var veldig populært på Youtube, og nå har vi satt det i system. Men foreløpig er det ikke klart hvordan selve distribusjonen av denne “codcasten” skjer enda – det er det forretningsfolka i Treyarch og Activision som jobber med. 

Betyr det at vi kanskje kan se kamper fra Call of Duty: Black Ops II på TV-en i stua snart? 
– Hehe. Ingen kommentar. Det er det som sagt forretningsfolka i selskapet som jobber med, ikke jeg.

Call of Duty: Black Ops 2 Utvikles av Treyarch og utgis av Activision. Spillet lanseres 13. november, og kommer til Xbox 360, PC, Playstation 3 og Nintendo Wii U.

About Erling Løken Andersen

Erling er tidligere ansvarlig redaktør i Spill.no, nå styreleder i Omega Media, som eier og driver Spill.no. Erling har jobbet med spill siden 2006; først som spillutvikler, deretter spilljournalist og redaktør.