Det er ikke innholdet i spillet, men hvordan man spiller det, som avgjør om aggresjonsnivået blir påvirket, konkluderer professor i kommunikasjon David Ewoldsen etter et avsluttet eksperiment ved Ohio State, melder GamePolitics.
Halo og UT3
Eksperimentet bestod av en rekke studier, hvor forskerne lot studenter spille Halo 2 og Unreal Tournament 3. Studentene var delt opp i grupper som enten samarbeidet, spilte mot hverandre, spilte spillet hver for seg, eller bare fylte ut en undersøkelse om samarbeid.
Etter endt spilling, ble studentene gitt fire mynter, og fortalt at de ville doble i verdi om man ga dem til en av de andre spillerne. I tillegg ble de forestilt en rekke scenarier hvor de skulle svare hvordan de ville reagert. Resultatene var enormt forskjellige, avhengig av om man hadde samarbeidet eller spilt mot andre, forteller rapporten.
Inspirert hjemme
Ewoldsen fikk ideen til eksperimentet fra å ha sett på sønnene sine spille spill sammen.
– Det ville alltid være en mye mer positiv stemning etterpå enn om de spilte kompetitivt, og halvparten av gangene endte de opp med å krangle…Det kokte ned til spørsmålet om hva som hadde størst effekt – å samarbeide med et ekte menneske eller å drepe en virtuell skapning? Og jeg har alltid ment at samarbeid med et ekte menneske vil veie tyngre enn drap på digitale vesener, fortalte professoren.
Det har med andre ord lite å si hva man spiller, det er hvordan man spiller som påvirker aggresjonsnivået til spillerne. Mener denne rapporten. Og vi, frem til neste rapport dukker opp.