Koreanske forbrukerlover har ført til at Blizzard tilbyr erstatning til alle koreanske spillere som ble rammet av lanseringsproblemene rundt rollespillet Diablo III, melder Wall Street Journal.
Klageflom
Det er ingen tvil om at Blizzard sleit med lanseringen av spillet sitt, og de aller fleste hadde problemer med å logge inn etter å ha kjøpt spillet de første dagene. Ikke overraskende flommet det offisielle Diablo III-forumet nesten over av sinte rollespillere som mente forbrukerrettighetene deres var blitt forsømt, og det var snakk om massesøksmål, erstatningskrav og boikott. En vanlig dag i Blizzards forumliv, med andre ord.
Men selv om dette ikke vant gjennom her i Vesten, har koreanske fobrukerlover fått Blizzard til å tilby pengene igjen til alle i landet som ble rammet av problemene. Dette fordi koreansk forbrukerlov klart sier at man har krav på pengene igjen om man kjøper et produkt som ikke fungerer (og man selv ikke er skyld i det), og en rekke forbrukere som ikke klarte å logge inn, klagde derfor Blizzard inn for forbrukerombudet i landet.
Resultatet er at Blizzard nå tilbyr pengene tilbake til alle som har figurer under nivå 40, og i fremtiden tilbyr de returrett til alle under nivå 20. Hvorvidt dette får konsekvenser for vestlige land, som for eksempel her i Norge, vil tiden vise. Men det sender uansett et tydelig signal til utviklerne om at denne type lanseringer kommer til å få konsekvenser. Og det liker vi.