En spillutvikler fortalte meg en gang på 90-tallet om hvordan Nintendo lagde spill. Ifølge utvikleren gikk de fra et konsept via tidlige prototyper helt til de hadde programmert en komplett alfa-versjon av spillet. En uferdig versjon det var mulig å spille gjennom fra start til slutt. Når denne var ferdig og de hadde lekt seg med den en stund og var fornøyd, slettet de all koden og lagde det samme spillet på nytt.
Optimalisering
Det er en kostbar prosess, men den har mange fordeler. Alle uheldige rutiner, snarveier og nødløsninger man programmerte i første omgang forsvinner i den nye og mer optimaliserte koden. Når man vet hvordan målet ser ut blir veien dit enda mer smidig. Samtidig ga det vistnok Nintendo muligheten til å fokusere enda mer på de små detaljene i spillet.
Kanskje er det denne filosofien Blizzard har adoptert når ryktene nå svirrer om at flere års arbeid med Project Titan – et nytt onlinerollespill som ikke er en oppfølger til World of Warcraft – er vraket. Ifølge Eurogamer har Blizzard utsatt det annonserte spillet til 2016 og redusert antall ansatte som jobber på spillet fra 100 til 30. En så drastisk utsettelse tyder på at spillet mer eller mindre lages og designes på nytt.
Det er ikke første gang Blizzard velger å vrake et spill som er langt ut i utviklingen. Konsollspillet Starcraft: Ghost – som jeg faktisk spilte en gang å en E3-messe – virket relativt nære en ferdig versjon da Blizzard valgte å vrake det.
Utsettelsen av Titan betyr med andre ord at Blizzard må stole på at World of Warcraft holder på interessen til spillerne i noen år til dersom de fortsatt ønsker å dominere onlinerollespillmarkedet. Tallene har dalt jevnt i det siste, de nyeste målingene indikerer at rundt 8 millioner spiller spillet som en gang samlet 12 millioner.