All ære til Sony som våger å eksperimentere. Sonys London-studio har vært involvert i karaokesuksessen Singstar, Kinect-forløperen EyeToy og bevegelseskontrollen Playstation Move, i tillegg til mer eksperimentelle utgivelser som Playstation Home. De har aldri vært redde for å utforske nye interaksjonsmetoder og utfordre konvensjonene.
Magisk bok
Så også med Wonderbook, den nyeste Sony-oppfinnelsen som skal få deg til å børste støv av Playstation Eye-kameraet og Playstation Move-kontrolleren.
Wonderbook ble presentert som en interaktiv leseopplevelse på E3, en bok som blir levende og kan lekes med på TV-skjermen. Grunnteknologien er den samme som i kjæledyrspillet EyePet, der kort med ulike tegninger på kjennes igjen av Playstation Eye-kameraet, og skaper levende bilder på skjermen.
Wonderbook er en diger bok med tolv ulike sider som alle har ulike mønstre. Dermed kjenner kameraet igjen de ulike sidene og skaper nye hendelser hver gang du blar om.
Det høres ganske kjedelig ut når man beskriver det på denne måten, men i praksis er det hakket mer spennende. Det å sitte på gulvet, med en tryllestav i hånda, og se levende bokstaver og bilder komme ut av boka på TV-skjermen er fortryllende, spesielt for barna. Når man i tillegg lærer trylleformler som skal brukes på hagenisser og papirskorpioner, føler man seg nesten som en del av Harry Potter-universet.
Men bare nesten.
Magien falmer
Det blir nemlig fort for mye av det samme, og alt føles begrenset av teknologien. Den ene magiske formelen etter den andre læres, og benyttes i et lite minispill som varer i ett minutt. På slutten av hvert kapittel kommer en slags eksamen, der samtlige fire formler som har blitt lært i kapittelet skal brukes. Og deretter er det slutt.
Formlene læres og glemmes like fort. Man får aldri mer bruk for de, og får aldri anledning til å leke seg med de utenfor spillets strenge rammer. Det føles lineært og fastlåst, litt som å spille med en tvangstrøye. Utforskingen, eventyrlysten og oppdagelsestrangen som preger Harry Potter-bøkene er borte, i stedet blir Wonderbook: Book of Spells etter hvert et pliktløp av leksjoner og prating. Alt for mye prating.
Det er helt greit at spillet er på norsk med norske stemmer, men fy farao som han fortelleren er glad i sin egen stemme. Den muntre rogalendingen som har fått æren av å spille inn den norske stemmen prater i ett sett, gjerne i kjeften på seg selv. En monolog fra han kan gå noe slikt som dette: “BLA OM SÅ KAN DU LÆRE DEG TRYLLEFORMELEN, LØFT BOKSTAVENE MED TRYLLESTAVEN SÅ SKAL DU LÆRE DEG TRYLLEFORMELEN, NÅ SKAL DU LÆRE DEG TRYLLEFORMELEN”, og så videre i det uendelige. Det er gjentagelser og konstant jatting, både ungene og meg selv ble sliten i ørene til slutt. Vår venn fra Rogaland er til stede hele tiden, hver minste bevegelse man gjør blir kommentert av ham. Dette kunne med fordel vært tonet ned flere hakk, all følelse av å oppdage ting selv forsvinner helt med en fyr som absolutt skal forklare alt og sørge for at du gjør alt riktig hele tiden.
Og når alt kommer til alt er det ikke så mye å oppdage. Etter å ha pløyd gjennom fem kapitler og lært meg tyve formler forventet jeg å få noen ekstra kapitler der jeg faktisk kan praktisere alt jeg har lært, få anledning til å leke meg med ild- og vannmagi, leviosa og beskyttelsesformler. I stedet er det hele over. “HUSK Å KOMME TILBAKE FOR Å ØVE PÅ FORMLENE DU HAR LÆRT” sier vår venn rogalendingen, men verken jeg eller ungene er særlig fristet.
Til syvende og sist sliter Wonderbook: Book of Spells med det samme som mange av de andre innovative spillene til Sonys London-studio: mangel på dybde. Wonderbook: Book of Spells klarer ikke helt å bestemme seg for om det vil være en bok eller et spill, spillopplevelsen krydres med lange tekster (lest opp av fortelleren) og små interaktive skuespill som faktisk er ganske underholdende, avbrutt av småspill som er over like fort som de begynner. Det mangler en overordnet ambisjon og inspirasjon, og blir i stedet en rotete samling av småspill og visuelle lydbøker som såvidt berges av at det er tro mot Harry Potter-universet.
Se flere bilder fra Wonderbook: Book of Spells på neste side!
Wonderbook: Book of Spells er utviklet av SCE London Studio og utgis av Sony Computer Entertainment. Spillet er til Playstation 3 og krever Playstation Eye og Playstation Move.