Borderlands 3 slaktes for dårlig ytelse. Anbefales å spille det låst til 30 Fps på konsoll
0

Borderlands 3 slaktes for dårlig ytelse. Anbefales å spille det låst til 30 Fps på konsoll

sep 16 Anders Lønning  

Borderlands 3 er ute og mange spillere verden over har nå kastet seg ut i jakten på de myteomspunnede hvelvene på Pandora, men ikke alle har godt å melde om lanseringen.

På tvers av både PC og konsollene rapporteres det fortløpende om tekniske problemer som på PC plattformen i stor grad omhandler hakking når spillere prøver å sikte med våpnene når de har lastet inn et nytt område, eller når de prøver å bevege kamera, men langt mer pressende er den elendige ytelsen spillet virker til å ha på de nyeste konsoll.

På Xbox One X og PS4 Pro har spillerne muligheten til å kjøre spillet i to forskjellige moduser, en som fokuserer på oppløsning og en som fokuserer på ytelse. Den førstnevnte låser spillet til 30 bilder i sekundet i oppløsningen 3200×1800, mens modusen med fokus på ytelsen viser spillet i standard 1080p mens den sikter på 60 bilder i sekunder i bildefrekvens.

Bilderesultat for Borderlands 3

I følge hva Digital Foundry har kommet frem til virker det til at det gjerne er best å holde seg til 30 Fps modusen.

I testene DF gjorde med 1080/60 på Xbox One X droppet spillet til 50 bilder i sekundet, og holder seg bare til 60 når det er langt mindre som skjer på skjermen. I tilllegg er tidsintervalene mellom hvert bilde, såkallet frame-pacing, ikke særlig jevne, noe som leder til den alltid slitsomme hakkingen vi som har holdt på med spill en stund kjenner så alt for godt.

PS4 Pro på sin side sliter med enda større fall i bildefrekvens, mest sannsynlig på grunn av konsollens begrensede prosessor sammenlignet med Xbox One X, og alt dette ledet til at folkene fra Digital Foundry, som er ekspertene på dette området, gikk ut med en anbefaling om at folk bør spille spillet på modusen som gir 3200×1800/30.

I denne modusen vil Xbox One X levere en så nært som stabil bildefrekvens uten hakking, mens PS4 Pro fortsatt sliter med enkelte fall ned til rundt 20 bilder i sekundet, men heldigvis langt sjeldnere og uten de godt merkbare ujevne tidsintervallene.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.