Civilization møter X-Files
0

Civilization møter X-Files

sep 13 Spill.no  

Hvis du vokste opp med en PC i hus på 90-tallet, er det et under om du ikke hørte om UFO: Enemy Unknown fra Sid Meiers første selskap Microprose.

Bekymringsverdig tukling

Sid Meier er kanskje aller mest kjent Civilization-serien, og UFO var minst like avhengighetsskapende. Mens jeg laster ned pressedemoen fra Steam, er jeg litt bekymret for at dette fremdeles skal være tilfelle. Jeg har en jobb å gjøre og et liv å leve utenom, skal vite.

Det er Sid Meiers nye studio Firaxis som har besluttet å gjenopplive den gamle klassikeren, og oppdatere den for en ny generasjon spillere. Det gamle spillet var ganske statisk, med et rigid regelsett og rundebaserte kamper på ruteinndelte kart. Som fan av originalen var det ganske bekymringsverdig at den opprinnelige oppskriften skulle tukles med. Men det er ingen tvil om at det måtte bli gjort.

For de uinvidde: Spillet handler om at verden endelig har kommet i kontakt med utenomjordiske vesener, men dessverre av den slemme sorten. Resultatet er en massiv bølge av kidnappinger, invasjoner, ødeleggelser i milliardklassen og internasjonal frykt. Som motsvar samler verdenssamfunnet seg rundt XCOM, et hemmelig prosjekt som jobber for å stoppe invasjonen fra verdensrommet.

Nye tider

Hvis du aldri har vært borti det opprinnelige UFO: Enemy Unknown, kan du se en kjapp video fra det her. Etter introen får du se litt basestyring, før kampene starter rundt 4:20 ut i videoen.

UFO: Enemy Unknown

Alt dette er altså oppdatert til å passe den nye spillergenerasjonen, konsollspillere med dårligere tålmodighet og større behov for intuitive og visuelle opplevelser. Ingenting galt i det.

Basekontroll

XCOM: Enemy Unknown har beholdt de to hovedelementene, basestyring og turbaserte kamper, men alt er betraktelig lettere fordøyelig. For det første har basen fått et persongalleri bestående av lett karikerte figurer som representerer de forskjellige underavdelingene. Og de snakker, beveger seg og gir råd. Fiffig.

Basen har fått et tversnitt i stedet for det gamle fugleperspektivet, og over alt ser man aktivitet og bevegelse. En meny for raskere tilgang på de forskjellige underavdelingene er nyttig, og designet for å samsvare med de originale menyene. Akkurat det liker jeg veldig godt.

Tid for kamp

Etter å ha endelig klart å skyte ned en UFO, sender jeg mitt håndplukkede team av rekrutter ut for å renske opp ved kræsjområdet. Vel fremme, handler det som før om rundebaserte kamper. Og som oftest er det tiden mellom kampene, når man leker katt og mus med romvesenene, som er de mest givende. Det samme er det her.

Fienden forblir usynlige til en av mine soldater får dem innen synsvidde, og nytt i oppfølgeren er at at de får muligheten til å løpe og hjemme seg i umiddelbar nærhet om de oppdager deg. Smart. I tillegg har de forskjellige rasene fått helt nye evner.

Gamle og nye bekjentskaper

Blant de første man støter på, er de små, grå, standard-romvesenene med store hoder og svarte øyne, og de har selvsagt telepatiske evner. I originalen brukte de disse til å stresse, og noen ganger kontrollere, mine soldater. Nå handler det i stedet om å hverandre sterkere og mer robuste ved å skape et slags telepatisk bånd mellom de to. Dreper jeg opphavet til forsterkingen, dør begge.

Andremann kalles Thin Man, og er designet for å infiltrere menneskene. Romvesnene har imidlertid ikke fåt det helt til, og resultatet er en to meter høy, superspretten kar med klumpete hode og giftkjertler. Ekkel type som passer perfekt inn i det mørke og foruroligende XCOM-universet. Senere blir det selvsagt gjensyn med en rekke gamle kjenninger, som Crysalid og Cyberdisc.

Historien gjentar seg

Selv om grunnmekanikkene i XCOM: Enemy Unknown er med fra originalen, er det spedd på med flott grafikk, stemmer og spesialeffekter hele tiden, men det blir aldri påtatt. Alt jeg har sett i demoen har vært overraskende i takt med det gamle spillet, og det er sjelden jeg en gang tenker over nyvinningene. De bare stemmer. Og det er nesten like skummelt som jeg husker det.

Den første kvelden jeg setter meg ned med spillet, har jeg nettopp kommet tilbake fra en pressetur til Danmark. Jeg har sovet rundt tre timer, bært rundt på kamera, laptop og bagasje i en liten evighet, og er egentlig bare klar for å kollapse når jeg kommer hjem. I stedet ble jeg sittende og spille til klokken tre om natten. Alt er som før, konstaterte jeg, før jeg sovnet i kontorstolen.

XCOM: Enemy Unknown er opprinnelig utviklet av Microprose i 1993, og er oppdatert av Firaxis for Xbox 360, Playstation 3 og PC. Spillet lanseres på Xbox Live, Playstation Network og Steam 12. oktober.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.