Company of Heroes 3 – Anmeldelse
0

Company of Heroes 3 – Anmeldelse

mar 03 Carl Fredrik  

RTS kongen returnerer!

Company of Heroes 3 er det nyeste tilskuddet i den populære sanntidsstrategiserien utviklet av Relic Entertainment. Denne gangen tar de oss tilbake til Italia og Nord Afrika under andre verdenskrig. Til tross for noen svakheter inneholder spillet en rekke forbedringer og nyheter som gjør det til et av de beste spillene i serien.

En av de største endringene i Company of Heroes 3 er innføringen av en dynamisk kampanje som foregår i Italia. En kanskje ikke så ofte fortalt del av 2 verdenskrig, i alle fall ikke i spill. Denne kampanjen gir spillerne muligheten til å ta sine egne beslutninger og påvirke spillets verden, og det er denne friheten som virkelig skiller Company of Heroes 3 fra tidligere spill i serien.

I den nye kampanjen begynner du ved å gå i land på en gitt havn og fra dette punktet vil spillerne måtte planlegge sine angrep og ta kontroll over forskjellige regioner i Italia. Hver region har sine egne utfordringer og oppdrag, og spillere må ta taktiske beslutninger for å overvinne disse utfordringene.
Dette er på langt nær så komplisert som f.eks et Total War spill, tenk mer en forenklet utgave av Risk.

En av de største fordelene med den dynamiske kampanjen er muligheten til å løse oppgavene på din egen måte. I motsetning til tidligere spill hvor du måtte følge fastsatte oppdrag. I tillegg til hovedoppdragene i kampanjen finnes det også flere sideoppdrag som gir spillerne muligheten til å tjene ekstra ressurser og låse opp nye enheter og oppgraderinger. Som et eksempel kan du velge å bombe en bydel før kampene begynner. Denne vil svekke fiendens forsvar og igjen gjøre ditt oppdrag litt enklere. Bakdelen er at du kan også svekke din status med motstands styrkene i de byene. Selv valgte jeg å stort sett bombe alt som var mulig før en kamp og jeg kommer neppe til å bli invitert på pizza og vin hos motstandsstyrkene med det samme.

Selv om kampanjen i Company of Heroes 3 er et spennende tillegg til spillet, er det også noen negative sider ved det. Jeg brukte lang tid til å venne meg til den nye dynamiske kampanjen, spesielt da det ikke blir forklart godt nok. Det hele tar til tider lang tid og bryter opp i en ellers fin flyt.

I tillegg til kampanjen i Italia så har du muligheten til å spille gjennom en enkeltspiller kampanje satt til Nord Afrika. Her snus sidene og du går fra å være en av de allierte til selveste ørkenreven Rommel fra aksemaktene.
I motsetning til Italia kampanjen har vi ikke noe dynamisk kart å forholde oss til, men heller en mer klassisk spillestil kjent fra tidligere spill.

Oppdrag 1 i Afrika kampanjen. Max grafikk.

Akkurat som de andre spillene i serien føles Company of Heroes 3 svært autentisk med nøyaktighet til detaljer. Til tross for en stor mengde med ulike styrker har de klart å skille de ganske godt fra hverandre. Og som i klassisk RTS stil har alle enheter unike styrker og svakheter som du må lære deg hvis du ønsker å bli en seierherre på slagmarken.

En av de tingene som kanskje skuffet meg mest med Company of Heroes 3 var grafikken. Ikke at den er dårlig, men lite minner om at det har gått 10 år siden sist spill. Kartene er varierte og full av detaljer og det meste kan ødelegges.
Spillets lyddesign er førsteklasses, med realistiske lyder fra våpen og stemmeskuespill som får meg til å smile. Spesielt de britiske styrkene med cockney dialekt og tilhørende uttrykk.

Det ser bra ut, men kunne sett bedre ut etter 10 år siden CoH2 kom ut.

Det meste av spillmekanikk er som før og bør føles kjent for fans av serien. Noe av det jeg alltid har likt i Company of Heroes spill er hvor viktig hver enkelt enhet er.
Styrker du starter med har du gjerne med gjennom hele kampen da de får veteran poeng utover kampens gang. Disse poengene brukes til å oppgradere de enten med flammekastere, tyngre våpen eller andre fordeler. I stedet for å la soldater og kjøretøy dø valgte jeg svært ofte å trykke på retrett knappen. Dette lar styrkene komme seg ekstra hurtig tilbake til basen din hvor de blir reparert til full styrke igjen. Du kommer heller ikke langt ved å bare kaste styrker i hopetall mot motstanderen din. Gjør du dette blir du nesten garanter knust på få minutter. Alt i alt er det svært mye å tenke på og da var den nye funksjonen, taktisk pause, en svært velkommen ting.
Den nye funksjonen lar deg kontrollere flere enheter samtidig, som gir deg en større grad av taktisk fleksibilitet i spillet.

Flerspillermodusen er ganske lik som tidligere spill. Her har du online kamper hvor du enten kan samarbeide på lag eller spille 1 mot 1.
Muligheten til å spille mot maskinen er der også som før i skirmish modusen.
Med kommende modder og sikkert tilleggspakker vil spillet kunne by på timevis med taktisk krigføring for alle strategi fans.

Selv om spillet har noen negative sider, som blant annet den noe dårlig forklarte dynamiske kampanjen og manglende grafiske oppdateringen, oppveier fordelene definitivt ulempene. Det er en bratt læringskurve, men desto mer tilfredsstillende følelse når du knuser fienden med minimale tap.
 Company of Heroes 3 er utvilsomt et solid strategispill som vil tilfredsstille fans av sjangeren.

Spillet blir også sluppet på PS5 og Xbox X, men det er ikke noe offisiell dato på dette enda.

Offisiell Comany of Heroes 3 trailer

About Carl Fredrik

En 40 år gammel gamer fra Trondheim som har spilt siden han var 5 år gammel. Fps, Rpg's og tredjepersons spill som spilles mest. Husker fortsatt da man kunne kjøpe ett spill som var komplett og uten mikrotransaksjoner.