Den amerikanske hæren har spyttet 57 millioner dollar, eller rundt 310 millioner norske kroner, i et nytt treningsverktøy for soldatene. Til det har de leid inn spillmotoren fra Electronic Arts-spillet Crysis 2.
Kraftig spillteknologi
Det begynner å bli en stund siden den amerikanske hæren slapp America’s Army for å rekruttere nye soldater til rekkene, og nå er det tydeligvis på tide å finpusse opplæringen av disse også.
For å understreke at dette ikke er for underholdning, har prosjektet fått det superkjedelige navnet Dismounted Soldier Training System. Men under panseret finner vi den mildt sagt kraftige CryEngine 3 fra Crytek. Denne skal bidra til å lage en enormt realistisk simulator opp til fire soldater skal kunne trene i samtidig, hvor hver av dem får en rundt tre kvadratmeters flate å bevege seg rundt på. Soldatene skal ha en bærbar datamaskin i ryggsekken, og briller som fungerer som skjerm. Skytingen skal utføres ved hjelp av det som beskrives som en joystick.
– VI prøver å skape skikkelig innlevese, og CryEngine 3 er den kraftigste spillteknologien på markedet i dag, forteller Floyd West fra utviklerstudioet Intelligent Decisions.
– Den tillater oss å lage den mest mulig realistiske simuleringen. Vi kan sende soldatene til nøyaktig gjenskapte områder, som Afghanistan og Irak, hvor vi kan simulere alt fra visuelle hendelser til 360-graders lyd, forteller han.
Det skal i tillegg til krigssituasjoner også finnes opplæring i andre felt, for eksempel fredsoperasjoner.
102 av disse systemene skal stå klare rundt omkring i verden innen januar neste år.