En av de aller best holdte hemmelighetene i spillindustrien nå om dagen må være hva i svarte oljelignende gugge Death Stranding egentlig er. Hideo Kojima’s første spill post-Metal Gear er like mystisk som det er spennende. Så langt har vi fått se en håndfull trailere om usynlige monstre, babyer på flasker og olje gråtende danske skuespillere, men jo mer jeg ser, jo mindre forstår jeg.
I et intervju med tidsskriften Total Film fortsetter en av spillets stjerner, danske Mads Mikkelsen, å forvirre oss, i det han prøver å forklare litt om hva spillet er og hvordan motion capture prosessen har vært for han.
– Det har vært litt surrealistisk, for åpenbart er det ingenting. Vi gjør alt. Det er Mo-Cap, men storyboardene er så plettfrie. Kojima prøver å forklare alt til meg om og om og om igjen, og akkurat når jeg tror jeg har et grep om hva det er så skjer, så skjer noe annet og jeg er ute av det igjen. Det er for komplisert, for sprøtt, for vakkert.
Mikkelsen sier at han ikke vet mye om selve spillet, men sier at det lille han har sett er “vidunderlig”.
– Hele konseptet er, slik jeg forstår det, at man trenger samarbeid fra forskjellige folk fra forskjellige deler av verden. Jeg har aldri sett noe lignende og Kojima er ennå ikke fornøyd. Dette blir helt ballistisk.
Tidligere har Mikkelsens medskuespiller, og angivelig hovedrolleinnehaver(?) Norman Reedus snakket om at spillet skal inneholde elementer som snakker med sosiale medier. Avhengig av hvordan man velger å tolke Mikkelsen her kan det se ut til at disse to påstandene bygger opp under hverandre.
Death Stranding skal angivelig ha en ganske stor tilstedeværelse på Sony sin E3 konferanse i år, så vi som er sultne på mer informasjon får smøre oss med enda litt mer tålmodighet. Det er ikke lenge igjen nå.