Personlig ble jeg veldig glad når jeg hørte at det nye spillet i Battlefield serien, Battlefield 1, skulle bli satt under første verdenskrig; spesielt når Call of Duty blir satt enda lenger inn i fremtiden. Når den åpne betaen til BF1 kom ut var det et lite must for meg å få prøvd det ut, men sykdom gjorde desverre at det ble litt utsatt. Når jeg endelig fikk satt meg ned med betaen var det en høyintens opplevelse som opprettholdt Battlefield standaren, men litt skuffet over hvor mange designfeil og bugs som fremdeles henger igjen.
Ikke helt historisk korrekt, men…
Battlefield 1 er ikke helt historisk korrekt, men det betyr egentlig ikke så mye. Spillmessig ser jeg selv at første verdenskrig ikke er det beste FPS spillet, med tanke på at det er den største og lengste skyttergravskrigen vi har hatt gjennom historien. BF1 inneholder litt for mye action, men det blir til en fordel for spillet. Det ga mange flere intense og morsomme øyeblikk, og ikke så mye “snipet fra den andre skyttergraven”. Måten kartet var designet og selve størrelsen gjorde også at kampene ofte var uorganiserte og til tider forvirrende; noe man kunne forvente seg fra den tiden. Det føltes sjeldent som at det var en side som hadde det klare overtaket, og kontrollposter skiftet stadig side iløpet av et slag. Det skiftende værsystemet som reduserer både sikt både for førstepersonskameraet og kartoverblikket gir fort skiftende tone og atmosfære for spillflyten. Estetisk er også spillet nydelig å se på med gode teksturer, mye partikkeleffekter og god bruk av lys og skygger.
Litt slepphendt design…
Det er fremdeles en beta, så man kan ikke forvente at hele spillet er ferdig og uten bugs. Samtidig så skal betaer signalisere at man er ganske nært publisering av spillet, og jeg må si at jeg er skuffet av noen aspekter ved spillet: Spesielt kartdesignene. Flere steder jeg prøvde å klatre endte med at jeg fikk klatre animasjonen, men ble bare plassert der jeg startet når den var ferdig. Var også flere steder der folk fant måter å nå steder hvor man var nært umulig å drepe; som toppen av det ene fjellet på Conquest kartet. Dette er ting som man burde ha funnet og fikset gjennom interne spilltestinger før man lanserer en beta test.
Alt i alt virker Battlefield 1 mekanisk og estetisk sett veldig lovende. Den åpne betaen har bevist at det er fremdeles en del pussing og justering som kreves; når det kommer til både spillbalanse og generelle mekanikker, men også selve banedesignet kunne trengt seg en gjennomgang. Det som blir mest spennende derimot, er å se om man får en DLC fest fra EA igjen med kartpakke på kartpakke, eller om vi kanskje får litt mer bang for buck med Battlefield 1. En ting er i allefall sikkert; det skader ikke å laste ned og prøve den åpne betaen mens den fremdeles varer.
Personlig ble jeg veldig glad når jeg hørte at det nye spillet i Battlefield serien, Battlefield 1, skulle bli satt under første verdenskrig; spesielt når Call of Duty blir satt enda lenger inn i fremtiden. Når den åpne betaen til BF1 kom ut var det et lite must for meg å få prøvd det ut, men sykdom gjorde desverre at det ble litt utsatt. Når jeg endelig fikk satt meg ned med betaen var det en høyintens opplevelse som opprettholdt Battlefield standaren, men litt skuffet over hvor mange designfeil og bugs som fremdeles henger igjen.
Ikke helt historisk korrekt, men…
Battlefield 1 er ikke helt historisk korrekt, men det betyr egentlig ikke så mye. Spillmessig ser jeg selv at første verdenskrig ikke er det beste FPS spillet, med tanke på at det er den største og lengste skyttergravskrigen vi har hatt gjennom historien. BF1 inneholder litt for mye action, men det blir til en fordel for spillet. Det ga mange flere intense og morsomme øyeblikk, og ikke så mye “snipet fra den andre skyttergraven”. Måten kartet var designet og selve størrelsen gjorde også at kampene ofte var uorganiserte og til tider forvirrende; noe man kunne forvente seg fra den tiden. Det føltes sjeldent som at det var en side som hadde det klare overtaket, og kontrollposter skiftet stadig side iløpet av et slag. Det skiftende værsystemet som reduserer både sikt både for førstepersonskameraet og kartoverblikket gir fort skiftende tone og atmosfære for spillflyten. Estetisk er også spillet nydelig å se på med gode teksturer, mye partikkeleffekter og god bruk av lys og skygger.
Litt slepphendt design…
Det er fremdeles en beta, så man kan ikke forvente at hele spillet er ferdig og uten bugs. Samtidig så skal betaer signalisere at man er ganske nært publisering av spillet, og jeg må si at jeg er skuffet av noen aspekter ved spillet: Spesielt kartdesignene. Flere steder jeg prøvde å klatre endte med at jeg fikk klatre animasjonen, men ble bare plassert der jeg startet når den var ferdig. Var også flere steder der folk fant måter å nå steder hvor man var nært umulig å drepe; som toppen av det ene fjellet på Conquest kartet. Dette er ting som man burde ha funnet og fikset gjennom interne spilltestinger før man lanserer en beta test.
Alt i alt virker Battlefield 1 mekanisk og estetisk sett veldig lovende. Den åpne betaen har bevist at det er fremdeles en del pussing og justering som kreves; når det kommer til både spillbalanse og generelle mekanikker, men også selve banedesignet kunne trengt seg en gjennomgang. Det som blir mest spennende derimot, er å se om man får en DLC fest fra EA igjen med kartpakke på kartpakke, eller om vi kanskje får litt mer bang for buck med Battlefield 1. En ting er i allefall sikkert; det skader ikke å laste ned og prøve den åpne betaen mens den fremdeles varer.