Desmond Miles er en usedvanlig alminnelig fyr i et sprøtt univers. Han er rett og slett en skikkelig ordinær mann som blir fanget opp i totalt bisarre hendelser. Og nå leker Ubisoft med tanken på å luke ham bort.
Bindeledd
På en pressekonferanse nylig dro Creative Lead Alex Hutchinson paralleller til Star Trek når han skulle beskrive hvordan han legger frem ideer om nye spill. Han forteller om hvordan hvert nytt hovedspill i serien er som sesong av den legendariske Sci-Fi-serien, hvor handlingen er helt ny men i samme univers. Siden han var i namedrop-humør, nevnte han også Twilight Zone som inspirasjon, hvor den samme personen hver gang introduserer en handling som i utgangspunktet står på egne ben.
I denne forbindelse ba han tilhørerne se for seg å skulle huske spesifikke detaljer fra ungdomsskolen når man nettopp har avsluttet College. På samme måte er det mye å kreve at man skal ha oversikt over Desmonds etterhvert mangeårige historie når den ikke er like spenstig som det som foregår i Animus, og at historiefortellingen mister viktig momentum. Som han sier det selv i konferansen:
“Jeg tror Desmond må ta slutt”.
Kaller det en dag
Samtidig poengterte Hutchinson at rammefortellingen slik den står er nyttig for å kunne lage nærmest ubegrensede fortellinger om Desmonds forfedre, ettersom det skaper en situasjon hvor man får masse ut av de individuelle historiene uten å nødvendigvis måtte bry seg om den overordnede Desmond-biten. Men han konkluderer hvertfall med at denne praksisen neppe holder i all evighet.
Det er dermed interessant å merke seg at det kommende Vita-eksklusive Assassin´s Creed: Liberation ikke vil inneholde et fnugg av Nolan North – og dermed antakeligvis ei heller Desmond Miles. Det håndholdte spillet lanseres på samme dag som storebror Assassin´s Creed 3 – 23. november.