Artikkelen inneholder sponset innhold fra vår søsterpublikasjon Advokatguiden.no.
2020 er et spennende år for de fleste bransjer, mye grunnet Coronapandemien og innvirkningene den har hatt på det globale markedet. Men en verden i karantene har også gitt rom for nye trender og tech-verdenen sover aldri. Her er trendene vi har sett blomstre denne våren.
Apper og mobilspill
Ny og avansert teknologi spår at 2020 blir et spennende år for apper i mange sjangre, blant annet innen spill og gaming samt sosiale medier, men utviklingen er også stor når det kommer til praktiske apper som hjelper deg i hverdagen.
Bedre spillopplevelse
Spill og gaming på mobil er allerede en av gaming-verdenens største inntekter, men vil nok bare fortsette å vokse. Dette vil teknologi som virtual reality og sensorer sørge for, ved å gi spillerne en spillopplevelse som stadig forbedres.
En hjelpende hånd
Vi bruker flere og flere applikasjoner til å hjelpe oss med å forenkle og forbedre hverdagen, blant annet musikkstreamingstjenester som Spotify og Itunes, samt apper der du kan skrive handlelister, betale parkering, betale regninger og holde styr på reiser og billetter.
Du har nå flere applikasjoner og nettsider der du enkelt kan finne informasjon, omtaler og tips, som for eksempel Yelp, TripAdvisor, Legelisten og nå også Advokatguiden, en “legaltech” plattform der du enkelt kan manøvrere deg på advokatmarkedet ved å søke gjennom mer enn 10 000 registrerte advokater og lese andres erfaringer med dem.
Siden, som er lansert av morsselskapet till Spill.no i 2020, er en av mange applikasjoner som dekker viktige behov i et informasjonssultent marked som det vi har i dag.
Sosiale plattformer
Sosiale medieplattformer er nok noe av det mange av oss bruker mest tid på, og har i flere tiår vært en integrert del av hverdagen. Vi klarer oss rett og slett ikke uten.
Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat har lenge tronet i denne kategorien, og vi har tidligere sett at samtlige av disse har gått mer og mer over til videoinnhold. Dette vil nok bare fortsette, og nye apper slenger seg på videotrenden.
Appen TikTok har endelig brutt “mainstreem” barrieren og var i januar 2020 den sosiale medieappen som var mest nedlastet på både Itunes og Google Play. Eksperter spår at den er her for å bli, og stadig flere generasjoner kaster seg på trenden. Appen er ikke lenger kun for tenåringer.
Streaming
Streamingtjenester skutt i været denne våren, mye takket være isolasjon og karantene. Netflix fikk hele 15 millioner nye abonnenter første kvartalet av 2020, og seertallene til HBO er opp 40% fra året før.
Det er ikke bare filmer og serier som streames, også i spillverdenen streames det mer enn noensinne. Streaming av gaming er ikke en ny trend, og for eksempel plattformen Twitch har hatt en enorm vekst de siste årene. Første kvartal av 2020 slo de alle rekorder med 3,1 milliarder timer sett.
Cloud Gaming
Denne trenden har vært mye omtalt i lang tid og er en type gaming som lar spilleren slippe å måtte gå til innkjøp av en konsoll eller noe annet gamingutstyr. Alt skjer, som navnet tilsier, “i skyen.”
I dag finnes det allerede kjente cloud gaming-tjenester, hvor Shadow er den flest kjenner til, men to store, etablerte selskaper lanserte i løpet av siste delen av 2019 hver sin gaming-service – Google Stadia og Microsoft Project xCloud.
At flere større selskaper inntar denne sektoren, gir oss en indikasjon på at mye spennende er i vente. Blant annet kan vi vente oss slipp av Amazons cloud gaming-tjeneste i år og flere spill i formatet.
Konsollene er tilbake
Uansett hvor mye innovativ teknologi vi ser komme, bruker fremdeles 2 av 5 gamere konsoller for å spille. Nye generasjoner av kjente og kjære konsoller er derfor alltid etterlengtet og svært velkomne.
Nye og bedre konsoller kan være med på å snu nedgangen av konsollbruken og kombinere flere måter å spille på for å lage en spillopplevelse av bedre kvalitet.
Store navn som Sony og Microsoft har teaset nye versjoner av sine ikoniske konsoller, og PlayStation 5 og Xbox Series X forventes å innta markedet i løpet av 2020. Vi håper og tror at flere henger seg på og at konsollene er her for å bli.
Quiz
Quiz-apper har virkelig tatt av på både Appstore og Android, ikke rart når dette er enda en morsom måte å være sosial og få tiden til å gå på, mens man tar hensyn til statens retningslinjer og holder avstand.
Det finnes apper der du kan lage og arrangere quiz, apper der du selv kan ta ferdiglagde quizer og apper der du kan “quizze” mot venner og familie, altså en quiz-app til enhver anledning.
For eksempel er apper som Kahoot svært populære fortiden, ofte kombinert med en planform der du kan videochatte slik at alle ser spørsmål og svar og kan snakke sammen underveis. Det har også dukket opp flere arrangementer på sosiale medier der man kan “samles” til en virtuell quizaften, pubquiz, eller fredagsquiz med jobben.
Videokommunikasjon
Det sier seg selv at virtuell kommunikasjon blir mer brukt i perioder som nå hvor vi ikke har like store muligheter til å ses som vi pleier. Videochat-appene har nådd nye høyder og brukes både sosialt og i jobbsammenheng. Dette er en trend vi håper at fortsetter, også utenfor karantenen.
Når det kommer til det sosiale er det spesielt interessant å trekke frem appen Houseparty, som har opplevd en enorm vekst i 2020. Appen gir deg mulighet til å videochatte med en eller flere venner samtidig, og invitere flere og flere inn i samtaler. Du kan også låse chatrom for å være alene med noen.
Appene Zoom og Google Meets har også blitt hyppig brukt, hovedsakelig i arbeidslivet, og har nok reddet mange arbeidsplasser. Her kan hele kontoret delta i virtuelle møter og sosiale sammenkomster, noe som sparer folk for mye reisetid og utgifter.
De nostalgiske klassikerne
Den samme trenden vi har sett i film- og serieverden vil også ta over gamingbransjen. Med stor glede har vi sett filmer og serier fra barndommen få nytt liv og bli introdusert til et helt nytt publikum på en måte de kan settes ordentlig pris på, blant annet ble både Aladdin og Dumbo gjenskapt de siste årene.
Nå vil produsenter gjøre det samme med de klassiske spillene som mange fremdeles tviholder på, slik at man kan prøve ut spillene med dagens teknologi og gi en ny generasjon gamere gleden av å oppleve dem for første gang.
Blant annet entret det populære spillet Call of Duty: Modern Warfare 2 fra 2009 markedet på nytt i april 2020 og fikk gode tilbakemeldinger. The Legend of Zelda: Link’s Awakening ble relansert sent i 2019, og Zelda fikk igjen glede både veteraner og nybegynnere.