Så skjedde det som mange fryktet da Disney kjøpte opp Lucasfilm for noen måneder siden. Midt i gladnyheten om at Disney nå skulle lage flere Star Wars-filmer var mange redde for at spillproduksjonen ville lide under de nye eierne.
Tradisjonsrik
Under overtakelsen var selvsagt alt i orden. De nye eierne forsikret de ansatte (og pressen) om at alt skulle fortsette som før. Vi som har vært i gamet en stund vet at det betyr ikke all verden, det er relativt standard å fortsette som før når et stort firma overtar et annet firma i forretningsverdenen, det er først noen måneder senere dødkjøttet skjæres vekk.
Og det har Disney gjort nå.
I en uttalelse til Game Informer forteller Disney at de legger ned den interne produksjonen i Lucasarts, og kun vil utgi lisensierte spilltitler via merkevaren i fremtiden. Det betyr at spill som Star Wars 1313 er kansellert.
Det kommer ikke som noe stort sjokk. De siste årene har Disney vist liten forståelse for konsollspillmarkedet. Deres største suksess har vært iOs-spillet Where’s My Water, mens konsollspillene har slitt. Spill som Pure og Split/Second floppet salgsmessig (til tross for at de var gode spill) og Epic Mickey 2 var en katastrofe av dimensjoner – både spillet og salget. At Disney derfor velger å la være å investere i nye konsollspill burde ikke komme som noen overraskelse. I tiden fremover kommer det mest sannsynlig til å utelukkende handle om Skylanders-inspirerte Disney Infinity for utgiveren.
Synd er det, uansett. Lucasarts har en lang historie, og folk som er like gamle som meg har gode minner fra de første eksperimentelle spillene til Lucasarts på 80-tallet. Koronis Rift, Eidolon og Rescue on Fractalus gjorde stort inntrykk på en Commodore 64-eier på midten av 80-tallet. Enda bedre ble det når Lucasarts tok over eventyrspilltronen med Maniac Mansian, The Secret of Monkey Island, Grim Fandango, Sam & Max og Day of the Tentacle. De gjorde også stor suksess med Star Wars-spill på 90-tallet, mange investerte i joystick til PC-en sin utelukkende for å spille X-Wing eller Tie Fighter. Ikke minst var førstepersonsskytespillet Dark Forces en verdig Doom-utfordrer.
Etter 90-tallet begynte det å gå nedover med Lucasarts som spillutvikler. Inspirerte spill dukket opp nå og da, men de største suksessene ble som regel utviklet av eksterne studioer og utgitt av Lucasarts.
Nå er det slutt på egenproduksjonen til studioet. Lucasarts har laget spill i 29 år, og jeg må innrømme at det er litt vemodig å se studioet legge opp produksjonen. Jeg skjenker meg en whisky og tar en skål for mange gode Lucasarts-minner før jeg legger meg i kveld.
Kilde: Game Informer, Eurogamer