Sammen med vinterkulda og tjukk genser, venter FIFA 12 rett rundt hjørnet, og i den anledning ble vi invitert til Stockholm for å slå av en prat med sjefprodusent for FIFA-spillene, David Rutter. I løpet av de korte ti minuttene vi hadde til disposisjon, lærte vi masse om nyvinninger, fremtidsplaner og intern rivalisering.
FIFA-spillene pleier å ha tre nye elementer det fokuseres på i hver nye utgave, og denne gangen presenterer dere noe dere kaller ”en treenighet av innovasjon” for FIFA 12. Hva legger dere i det?
– Treenigheten består av ”Position Dribbling”, ”Tactical Defending” og ”Player Impact Engine”. Den første tilbyr et detaljert kontrollsystem for når du har ballen, den andre eliminerer en rekke knappetrykk fra forsvarsspillet, og gjør at du kan konsentrere deg om å tenke taktisk, og den tredje er en fysikkmotor som gir nesten uendelig variasjon av kollisjoner mellom spillere.
Hva er EA Football Club?
– Den utgjør selve hovedåren i årets FIFA, og gir deg muligheten til å jobbe opp profilen din ved hjelp av erfaringspoeng inntjent gjennom spilling. Du kan sammenligne deg med venner og holde deg oppdatert på hva de har gjort i spillet. Du kan også knytte deg til favorittklubben din, og hjelpe dem med å tjene inn erfaringspoeng, og spille de samme kampene de spiller i den virkelige verden gjennom spesielle utfordringer.
Masse nytt, med andre ord. Er det noen elementer du gjerne skulle hatt med, men som det ikke noe av?
– Det meste ble faktisk med denne gangen, takket være god planlegging, men det er alltid noe som ikke blir med. Men det kommer jeg ikke til å røpe til deg, for det dukker sannsynligvis opp i FIFA 13.
Så det blir ikke noen DLC-pakker eller innholdsoppdateringer i løpet av FIFA 12-sesongen?
– Kanskje i fremtidige spill, men vi jobber ikke aktivt med noen DLC-ordning for nærmeste fremtid. Målet er å kunne levere et godt spill så tidlig i sesongen som mulig, noe vi har gjort også i år. Men vi har lagt mye arbeid i EA Football Club for å forsikre at det skjer mye interessant i FIFA, også videre ut i sesongen.
Men dere er altså i gang med FIFA 13 allerede?
– Noen har allerede begynt å skisse det opp, men vi begynner ikke å jobbe med det for fullt før etter jul.
Det er nå mulig å velge hvor strenge dommere skal være på kort og frispark, og spillerne reagerer med sinne på visse avgjørelser. Hvor lenge er det til vi ser dommere som gjør feil avgjørelser, som i virkeligheten?
– Vi er alltid splittet i dette spørsmålet, men vi kommer nok ikke til å gjøre noen endringer med det første. Vi opplever allerede at mange spillere hopper ut av onlinespill når det går dårlig, du kan jo bare tenke deg hvordan det blir om spillet kan gjøre tilfeldige feil. For det andre tror jeg fotballsupportere flest ville likt sporten bedre om det var mulig å unngå dommerfeil.
Tidligere har det vært intern kniving med Madden-teamet i EA Sports i Canada om de beste resultatene, skjer det ennå? Stemmer det at dere får en bonus for å nå en viss gjennomsnittsscore på Metacritic?
– Det er vel bare NHL-teamet som i likhet med oss har nådd over 90 på Metacritic, så det er de vi rivaliserer med nå. Jeg bor faktisk vegg i vegg med NHL-produsenten på hotellet her i Stockholm, og vi var ute en tur i går kveld og lo godt av den interne knivingen. Når det gjelder bonuser, kommer det av et engangstilfelle, da jeg og EA Sports-sjef Peter Moore inngikk et veddemål under utviklingen av FIFA 10. Resultatet var en metacritic-score over 90, og en svær fest på hele teamet, spandert av sjefen sjøl.
Hva er det neste store steget for FIFA-serien?
– Uten å røpe noe særlig, kan jeg si at det blir snakk om mer fokus på spillmoduser, onlinespilling og sosiale elementer.
FIFA 12 utvikles av EA Sports og utgis av Electronic Arts. Spillet lanseres 29. september på det meste som finnes av formater.