Vi ble først kjent med Playstation 4 gjennom en pressekonferanse i februar 2013. Dette er nå over sju år siden, og på samme konferanse som det ble vist frem spill som Killzone, Infamous, Knack og The Witness kom skaperne bak suksessen LittleBigPlanet opp på scenen for å vise frem sitt nyeste prosjekt: Dreams.
Med Dreams ønsket Media Molecule å gi spilleren all verdens verktøy til å skape, være kreativ, og rett og slett kunne «spille inn drømmene dine». De viste frem skulpturverktøyet sitt i sanntid, og viste hvor enkelt og raskt det var å lage hva som helst.
Sju år senere er fullversjonen av Dreams lansert, etter omtrent et år med early access på PS4, og det er ingen tvil: Dreams er et av de enkleste og mest grenseløse skaperverktøyene som finnes.
Å forklare Dreams er ingen enkel oppgave, men det kan deles i to: Det er den kreativedelen, og det er innholdet du kan spille.
Den kreative siden av Dreams kan sammenlignes med et blankt lerret som du står fritt til å gjøre hva du vil med.
Du kan spille Dreams både med den vanlige kontrollen, men til den kreative som ønsker bruke mye tid på kreasjonene sine vil jeg anbefale et par move-kontrollere.
Med Move-kontrollene blir det litt som å styre to datamuser samtidig, med tilgang til alle knapper og verktøy du trenger. Med to pekepinner blir det også mye enklere å bygge og forme strukturer og fasonger.
Dreams kan sammenlignes med et blankt lerret.
Umiddelbart har du tilgang på allslags trening og hjelpemidler i form av tutorials som forklarer deg verktøyene godt, og lar deg leke med dem. I kjent Media Molecule-stil er disse utrolig behagelige å følge, og de kan stoppes og spoles så du får fulgt med i ditt eget tempo.
Det er enkelt nok å lage en ball, plante litt gress, få en figur til å hoppe, og så blir ting litt vanskeligere med en gang du vil lage fullstendige spill med verdener, samleobjekter, platformer som beveger seg og fiender du kan skade.
Det eneste Dreams krever av deg som spiller er masse tid, og vilje til å lære. Hvis du f.eks. vil lage et rom med en dør som skal åpnes når du har drept en fiende, så må dette «kodes».
Du trenger ikke å kunne kode for å bruke Dreams, men du må kunne forstå logikken som ligger bak koding. Du får alle verdens puslespillbiter, og de kan settes sammen på nærmest uendelige måter, men du må finne ut og forstå hva som passer, og hvorfor noen brikker ikke passer.
Jeg tror Dreams kan være en god, hvis ikke en av de aller beste introduksjonene til nettopp koding. Koding blir mer og mer aktuelt i skoler og vil bli viktigere for fremtiden vår. Kan Dreams lære opp en helt ny generasjon med kodere og spillutviklere?
Til deg som ikke er så interessert i å bruke flere timer på å lage ting, eller er nysgjerrig på hva resten av verden får til å lage, eller rett og slett bare trenger inspirasjon til ditt neste prosjekt, så kan du velge Dream Surfing.
I Dream Surfing velger du spill og opplevelser som andre har laget, og det finnes ingen grenser.
Retro skytespill, surrealistiske platformere, fotorealstiske byer og videoer av mat, sjangerbrytende opplevelser, gjenskapelser av kjente filmer, spill og scener, og til og med musikk kan lages gjennom Dreams verktøyer.
Kan Dreams lære opp en helt ny generasjon med kodere?
En av mine personlige favoritter er Cow Runner, hvor du styrer en ku som løper i baner, og det eneste du kan gjøre er svinge venstre. Her var det også lagt til muligheter for å kjøpe oppgraderinger for å gjøre det enklere å styre kua. Utrolig morsomt i seg selv, og enda morsommere at dette er laget av en bruker, kun med hjelp av Dreams.
For de aller minste som ønsker å lage egne spill ville jeg kanskje anbefalt Super Mario Maker istedenfor, men allerede fra 8-10 år og oppover tror jeg Dreams kan være et fantastisk læreverktøy som lar deg utfolde deg selv kreativ på en måte ingen andre spill eller program kan gjøre.
Det er imponerende hva folk får til å lage med Dreams, og noen spill sitter man med i noen minutter, men jeg har enda ikke funnet et eneste spill som alene holder meg opptatt i en hel time.
Et av de enkleste og mest grenseløse skaperverktøyene som finnes.
Spillet er derfor anbefalt først og fremst til den kreative som selv ønsker å bruke skaperverktøyene, for man får ikke like mye «spill» på kjøpet her som ved f.eks. LittleBigPlanet elle Super Mario Maker 2. Men hvem vet: Kanskje Dreams drukner i fantastiske og gode timelange spill om bare et år eller to?
Jeg håper Dreams får kontinuerlig støtte gjennom levetiden til den kommende Playstation 5, fordi det fortjener det.
Og helt til slutt: Bare se på en håndfull av bilder fra hva folk får til å lage med Dreams. Alt du ser i disse bildene, er skjermbilder fra spillet, og det er mektig imponerende.