EA gjør kildekoden til Command & Conquer Remastered tilgjengelig ved lansering.
0

EA gjør kildekoden til Command & Conquer Remastered tilgjengelig ved lansering.

mai 21 Anders Lønning  

Som en stor fan av alt fra det første Command & Conquer spillet og hele veien frem til C&C Generals som kom ut i 2003 er det få spill som er så godt plantet på radaren min for de neste par månedene som Command & Conquer Remastered Collection, og i dag kom det noen gledelige nyheter rundt den nært forestående lanseringen

I en Reddit post kunne Jim Vessella, sjefs produsent på de to kommende spillene i Command & Conquer Remastered Collection, meddele at selskapet, i samråd med C&C mod-samfunnet, har bestemt seg for å gjøre kildekoden til Tiberian Dawn og Red Alert tilgjengelig for de som vil bruke den for å lage nytt innhold til spillet.

– I dag er vi stolte av å kunne annonsere at samtidig som vi lanserer Remastered Collection, kommer Electronic Arts til å slippe TiberianDawn.dll og RedAlert.dll og deres tilhørende kildekode under GPL Version 3.0 lisensen.

– Dette blir et viktig øyeblikk for Electronic Arts, C&C samfunnet og spillindustrien, da vi tror dette blir en av de første seriene som gjør kildekoden sin «open source» under GPL lisensen.

(GPL er kort for General Public License og er en lisens for publisering og distribusjon av fri, programvare som forsikrer at ingen kan kreve eierskap over koden etter at den har blitt gjort fritt tilgjengelig og lage egne lukkede versjoner ut fra den, Red.anm)

– Det er viktig å merke seg at dette blir gjort som et direkte resultat av et sammarbeid mellom flere av medlemmene fra C&C sammfunnsrådet og våre team for å forsikre at de nye versjonene av spillene våre er kompatible med eksisterende sammfunnsprosjekter som for eksempel CnCNet og Open RA.

– Vårt mål var å levere kilde koden på en måte som virkelig kunne komme samfunnet til nytte, og vi håper dette åpner for fantastiske prosjekter i årene som kommer.

Dette bildet vekker så mange minner, og som om ingenting hadde noen gang vært annerledes passer Atombombe Stridsvogenen inn i terrenget som hånd i hanske.

Noen eksempler på det den åpne kildekoden til Remastered Collection vil la brukerne gjøre er å designe sine egne kart helt fra bunnen av, lage helt nye enheter som aldri før har eksistert i spillet, erstatte standard bilder og ikoner innad i spillet og endre spillets logikk, bare for å nevne noe.

– Samfunnsrådet har allerede lekt seg litt med kildekoden, og har postet noen ganske morsomme eksperiment i Discord kanalen vår. For å vise hva den åpne kildekoden eksempelvis kan la oss gjøre, laget utvikler Petroglyph Games noen nye enheter vi kunne leke medd.

– Vi valgte å stille et litt morsomt spørsmål: “Hva ville Nod Brorskapet gjort hvis de fanget en Mammoth stridsvogn?” Vel, en ting vi drømte opp var at de ville bytte tårnet med en svær kanon som kunne skyte ut atomvåpen, og vipps var atombomb vognen født. Enheten er fult spillbar og vil være tilgjengelig i C&C Remastered Collection som en mod, og vi håper å ha den klar som et eksempel på hvordan slike ting kan gjøres når spillet lanseres.

Purple Menu Mod sier du?

LAN støtte utsatt på ubestemt tid grunnet Corona.

Men det var ikke bare positive nyheter Jim Vessella hadde å komme med på Reddit.

– Tidligere i år hadde vi enhver intensjon om å ha LAN støtte som del av spillet ved lansering, men dette blir dessverre noe som må vike før lansering. Uheldigvis var det nettopp utviklingen av støtten for LAN spill som ble truffet hardest av utbruddet av Covid-19 , etterhvert som vi oppdaget utfordrignen ved å utvikle og teste en funksjon for “Lokalt Nettverk Spill” nå som vi driver med smitteverntiltak.

– Vi vet at dette er en funksjon som er vital både som en plass hvor man kan spille med mods i flerspilleren, og at det også fungerer som en backup i tilfelle online tjenesten på et tidspunkt ikke er oppe og går.  Vi er lei oss for at dette glapp, og vi kommer til å holde det som en prioritet i tiden fremover.

About Anders Lønning

Tobarnsfar fra Haugesund med dagjobb som elektriker/automatiker i oljebransjen. Har skrevet om spill i et tiår nå, og er over gjennomsnittet glad i filmen Dredd fra 2012.