Electronic Arts lenker direkte til en rekke våpenprodusenter fra den offisielle nettsiden for det kommende skytespillet Medal of Honor: Warfighter, melder spillbloggen The Gameological Society.
Våpenreklame og knivsalg
En gjennomgående messing om realisme har preget markedsføringen av skytespillet, helt siden første gang vi så det. Realistiske situasjoner med ekte grupperinger, skildret av ekte spesialsoldater. Men det stopper ikke der.
På den offisielle nettsiden for spillet, reklameres det for våpenmerkene som er representert i spillet, og et nytt merke legges ifølge nettstedet ut hver uke. Disse merkene var opprinnelig klikkbare, og sendte deg til våpenprodusentenes nettsider, men lenkene er fjernet etter reaksjoner fra publikum. Det samme gjelder Voodoo Hawk, en tomahawk spesialdesignet for Medal of Honor fra et etablert knivmerke.
I et intervju med Eurogamer forteller Greg Goodrich fra EA at Voodoo Hawk-ideen var et tiltak for å samle inn penger til veldedighet, og at de var på god vei til å få inn en god slump med penger da publikum reagerte. Reklame for våpenet er siden fjernet fra EAs nettsider, mens knivprodusenten fremdeles har det ute for forhåndssalg.
Goodrich understreket også at reklamen for våpenprodusentene kun var ment for å understreke realismen i Medal of Honor: Warfighter, og at ingen betalte en krone for reklameplassen.