Den kommende romsimulatoren Elite: Dangerous vil ikke få en ordentlig offline-modus som tidligere planlagt. Dette ble annonsert i et nylig nyhetsbrev for spillets Kickstarter-backere.
Det vil bli mulig å spille Elite: Dangerous uten å konstant være tilkoblet nett, men noen fullstendig offline-modus vil ikke støttes. Utviklerne forklarer dette ved at en offline-modus ville blitt statisk og kjedelig, sammenlignet med den opplevelsen et dynamisk flerspillerunivers kan tilby. Nøyaktig hvor ofte spillet forventer at du kobler til serveren er ikke spesifisert.
“Galakser, historien og oppdrag må samkjøres, og det betyr at spilleren må koble til serveren fra tid til annen, men det har fordelen med at alle kan delta i aktivitene som kan skje i universet. En fullstendig offline-opplevelse ville blitt uakseptabelt begrenset og statisk sammenlignet med den dynamiske, alltid ekspanderende opplevelsen vi leverer.”
Annonseringen har blitt møtt med noe blandet respons fra spillere, mye på grunn av at en offline-opplevelse var noe som etter planen skulle inkluderes fra starten av, og ble lovet under spillets Kickstarter-kampanje. Produsent Michael Brookes har tatt til spillets forumsider for å svare en rekke spørsmål fra brukere, der det blant annet kom fram at en enspillerdel sannsynligvis ikke vil implementeres i framtiden heller.
Elite: Dangerous lanseres til PC den 16. desember.