Da er det tid for Stians leksjoner i japanske rollespill få folk har hørt om, og i dag har vi en skikkelig bortglemt perle fra 1997. Det aller første spillet i Atelier serien har fått en remake, og for første gang har det blitt sluppet utenfor Japan. Dere vet at jeg elsker slike ting så la oss snakke om det og begynne med litt bakgrunnshistorie.
Spillet ble sluppet på originale Playstation i 1997, og senere portet til Saturn og Dreamcast og PC. Spillet startet Gusts Atelier serie og ble en instant hit i Japan. Spillet handler om den litt klønete alkemisten Marie som får fem år på å vise at hun har talent eller så blir hun utvist fra Alkemi skolen hun går på. Alt hun gjør bruker tid og etter 5 år in game slutter spillet og har du ikke kommet der du skal være da er det game over. I bunn og grunn er historien veldig enkel og grei, men det fungerer og resultatet er et rollespill som er mer koselig enn andre på den tiden.
Marie er ikke like flink som Ryza, eller har like mye personlighet som Sophie men hun er sjarmerende på sin måte fordi hun er klønete og inkompetent. Gust har blitt bedre med karakterene sine med årene heldigvis, og spillet handler om å hjelpe henne med å slutte å være inkompetent og vise talentet sitt
Gameplaymessig sett følger det et veldig standard Atelier formel. Vi har en liten by og områder rundt og Marie må samle Alkemi ingredienser for å brygge forskjellig ting. Rundt i byen kan hun også hyre hjelpere for penger. Slik bygger hun forhold med de forskjellig partymedlemmene og jo oftere de blir hyret jo billigere blir de. Vi har turn-based kamper, sjarmerende monstre og alchemy sekvenser akkurat slik Atelier skal være. Spillet kan bli litt ensformig, men da er det også viktig å huske at dette er fra 1997.
Der spillet skiller seg godt ut fra slik som Atelier Ryza og Atelier Sophie er at Gust har gått for en mer chibi artstyle. Det ser kjempesjarmerende og er full av farger og passer veldig til hva det er. Det er et ti timer langt spill fra 1997 så det å forvente det samme kvaliteten som på Atelier Ryza 3 for eksempel er tullete. Spillet kjører uten noe problemer på min PS5 og finnes ikke framerate dropp eller noe (Det hadde Atelier Ryza 3).
Gust har lagt til en god liste med quality of life oppdateringer som quick saves, photo mode, unlimited mode(Som fjerner tidsbegrensingen) og muligheten til å sprinte. Det er velkjent at spill fra PS1 ikke har holdt seg alt for godt, og det har heller ikke Atelier Marie så slike ting er med å gjør det til en bedre opplevelse. Musikken er fantastisk.
Spillet er dyrt for hva du får. Et 10 timers Japansk rollespill fra 90 tallet, og Koei Tecmo har her lagt til Atelier Marie Plus, noe som er en oversatt av fans port av originalspillet. Men det har de lagt i en digital deluxe edition som man da må betale mer for. Atelier Marie Plus er en artig bonus måte og oppleve spillet slik det var og jeg koste meg nesten mer med det enn jeg gjorde med remaken. Det er ikke verdt hva det kostet å oppgradere og føles som noe som burde vært inkludert i grunnspillet for å godgjøre prisen. I Digital Deluxe Edition får man også sangpakker med masse sanger på tvers av Atelier serien, og flere dumme kostymer slike ting Atelier er kjent for.
Atelier Marie Remake er en artig påminnelse om hva denne serien startet som før det har utviklet seg til de fantastiske titlene vi har fått de siste årene. Det er en remake for folk med veldig spesiell interesse i japanske rollespill, og selv da er det vanskelig å godtgjøre prisen. Jeg har kost meg med både Atelier Marie Remake og Atelier Marie Plus, men det er ikke noe jeg kommer til å spille igjen, og jeg har spilt Atelier Ryza 3 fire ganger siden det kom ut.