I fjor kom den første tilleggspakken til det populære, turbaserte strategispillet Sid Meier’s Civilization V ut. Gods and Kings brakte med seg nye elementer som religion og spionasje, som utspilte seg veldig mye i spillets tidlige faser. Den 11. Juli kommer utvikler Firaxis med en ny tilleggspakke til spillet, som fokuserer mer på aspektene rundt kultur, diplomati og handel.
Som vanlig ved en ny tilleggspakke til et Civilization-spill møtes jeg av nye bakgrunnsbilder og ny klassisk musikk mens spillet laster. Jeg merker at jeg kommer raskt i stemning med spillet, og skynder meg for å starte et nytt spill. Allerede her blir jeg møtt av noen av nyhetene ved spillet: Hele ni nye sivilisasjoner å velge mellom. Blant de nye finner vi Portugal, Polen, Zulu-riket, Brasil og Marokko. Jeg velger Marokko, starter spillet og kjenner det klør etter å sjekke ut det nye!
Noe av det første jeg blir innført i etterhvert som jeg spiller er det nye handelsystemet som pakken har med seg. Allerede når jeg forsker frem Animal Husbandry, en teknologi som lar meg eie dyr, kan jeg velge og produsere en kamelenhet som fungerer som en handelskaravane. Når man velger denne enheten får man opp en detaljert oversikt til venstre på skjermen over byer man kan opprette handelsruter med. Etter å ha valgt by å handle med, fungerer karavannen automatisk, og du får inn gull, forskning og andre ressurser, alt etter hva byen du handler med har hos seg. Men man må absolutt passe på, da barbarene på brettet er ganske kåte på å kvitte seg med handelsruten din. Bare for gøy.
Har man en kystby, kan man også handle med andre spillere og bystater over sjøen også! Handel med byer langt unna, spesielt på andre kontinenter bidrar til høyere belønninger av handelsrutene, i form av både gull og turisme.
Ny kultur
Turisme er nemlig en del av det helt nye kultur-systemet i Brave New World. Det første vante spillere vil merke, er at hele vinduet for såkalte “Social Policies” er forandret. De øverste seksjonene som Tradition, Freedom og Honour er de samme, men den nedre rekken er helt annerledes. Der seksjonen for Order var før, har det nå dukket opp en egen undermeny som omhandler ideologier. Dette er noe som låses opp i den moderne æraen, og er “retningslinjer” for sivilisasjonen din. Her står valget mellom de velkjente Order, Autocracy og Freedom. Disse ideologiene inneholder et nytt, stort politikk-tre, med mange flere og kraftige oppgraderinger.
Utopia-prosjektet, den tidligere måten å vinne en kulturell seier, er borte. Istedet kommer den nevnte turismen inn i bildet! Turisme i Brave New World gjenspeiler hvor godt din unike kultur sprer seg til resten av verden. Har du høy turisme spres kulturen din raskt, og du gjør inflytelse på de andre sivilisasjonene. Klarer en å oppnå inflytelse på et visst antall andre sivilisasjoner vinner spilleren en kulturell seier. Men hvordan får man høy turisme?
Katalogen for Great People har økt med tilslaget av Great Writer og Great Musician. Med disse, og Great Artist, kan du velge å skape Great Works, som dikt, fortellinger, musikkstykker og mer. Disse plasseres i kulturbygningene i byene dine, som museene, operahuset og til og med The Louvre, og gir bonuser til kultur samtidig som det øker turismen. Kombinerer man forskjellige verk fra like og forskjellige sivilisasjoner og æraer kvalifiserer man seg til gode tema-bonuser. På grunn av dette gir ikke lenger kulturbygningene så mye kultur i seg selv, men gir gode posjoner hvis de fylles med riktige verk.
Turisme kan også spres ved å for eksempel sende en musiker på turné i et annet land. Der spillerne før kun måtte samle kultur for å nå Utopia-prosjektet etter 25 “Social Policies” er det nå mer engasjerende å skaffe mye kultur. Det føles mer som at du har noe eget og at du gjør noe mer for det. Det bidrar også effektivt til å alltid ha noe å gjøre på turene sine!
Etterhvert som jeg spiller forsker jeg meg frem til arkeologi. Her blir jeg møtt med nyheten om utgravingssteder. Husker du ruinene du fant i starten av spillet? Enkelte av disse dukker nå opp igjen, og man har muligheten til å grave dem ut og gjøre historiske funn. Enten kan man lage et landemerke som gir kultur, eller man kan få et verk å putte i en kulturbygning. Fiffig ekstrafunksjon til kulturen!
Verden bringes sammen
Zuluene oppdager India, og har dermed møtt alle sivilisasjonene på kartet. Nå kastes en av de virkelig store sakene i Brave New World mot meg: Opprettelsen av verdenskongressen. Dette er et nytt vindu under diplomati-seksjonen hvor alle lederne samles og bestemmer diverse endringer som påvirker hele verden.
Først må det velges en vert for kongressen. Alle får stemme på det landet de ønsker skal holde kongressen, og også få en ekstra stemme. Zuluene vinner første runde, og de får en tilleggsstemme. Resten av verden har en stemme hver pluss en for hver allierte bystater. Dermed er prosessen med å endre verden i gang. Etter tur får alle lederne lov til å velge et forslag fra en liste som de vil fremme for de andre. Her er det alt for enhver smak. Lovforslagene innebærer alt fra å sperre all handel med en spesifikk sivilisasjon, at det skal gis kultur for hvert såkalte World Wonder, høyere skatt på militære enheter, eller noe så banalt som en verdensreligion. Noen turer senere stemmer alle over lovforslagene. Forslag som går gjennom kan ved neste møte oppheves på samme måte som det ble opprettet. Kongressen samles først hver 20. tur, og så minker det etterhvert som verden går inn i en ny æra. Tilslutt føles det ut som man sitter og foreslår og stemmer på forslag annenhver tur. Alltid noe å gjøre!
Spionasjesystemet fra “Gods and Kings” har også sitt å si i kongressen. Sender du en spion til en hovedstad, får du spørsmålet om å heller sende spionen som en diplomat. Dette er en spion som gir deg informasjon om hva slags lovforslag sivilisasjonen du ser på vil støtte på og hva de vil unngå, samt et oversiktsbilde over antall delegater/stemmer sivilisasjonen har tilgjengelig.
Bystater spiller en stor rolle, da en sivilisasjon med mange bystater i ryggen vil stå sterkt i kongressen. I spillet mitt ender Hellas opp med all makten, da de får med seg alle de ti bystatene og med det så og si styrer verdenskongressen alene. Får en spiller med seg så mye, er han en stor kandidat for å vinne en diplomatisk seier. Når spillet når atomalderen, blir verdenskongressen gjort om til det originale spillet sitt FN. Da kan spillet plutselig komme med et forslag om en verdensleder. Dette funker som før hvor den med flest stemmer vinner hele spillet. Her er det like viktig som før med mange allierte bystater og allianser med andre sivilisasjoner! Blir ingen enige om en verdensleder, legges ideen på is inntil videre, frem til spillet plutselig bringer det opp igjen senere.
A Brave New AI
(NB: Testet vanskelighetsgrad er King, 5/9.)
Mens jeg spiller Brave New World merker jeg nye trekk i hvordan de datastyrte spillerne spiller. De er blitt hakket smartere, ikke nødvendigvis bedre, men taktisk smartere. Mest merkbart er det i krig, da de tidligere ville kjempet en krig de ikke kunne vinne til de ikke hadde noe igjen. Og likevel forvente at fienden skulle gi dem alt de hadde for å gå med på fred. Til min store overraskelse valgte zuluene å trekke ut av landet mitt da de innså at de ikke ville vinne. I tillegg valgte de datastyrte spillerne gjentatte ganger å godta en enkel fredsavtale uten krav (penger, byer, etc.).
Det virket også en hel del enklere å få med en datastyrt spiller på en defensiv avtale eller en tilfeldig handel. Derimot slet de senere litt med å forstå at byen min allerede hadde nådd 0 helsepoeng, og fortsatte å sende inn bombefly i fem minutter etterpå. Dette er dog småpirk som Firaxis antagentligvis vil fikse i en eller annen oppdatering. Likevel skal de ha skryt for å aktivt bruke den lite brukte egenskapen til jagefly, kalt Air Sweep, som klarerer områder for senere bombefly. Taktisk kunstig intelligens. I tillegg må det nevnes at jeg aldri har opplevd så taktisk bruk av Great General før. Gjentatte ganger fikk jeg beskjed om at jeg hadde blitt frastjålet land ved bruk av en Great General. Well played, Hellas.
Men var det verdt det?
Civilization V: Brave New World er absolutt en tilleggspakke å anbefale. Den tar over der Gods and Kings slapp, og fører inn nye elementer til senere faser i spillet, der den første pakken fokuserte på de tidligere æraene. Internasjonale handelsmuligheter, nye sivilisasjoner (gjør det til 43 spillbare sivilisasjoner), verdenskongress og et splitter ny kultur-system gir mye nytt å utforske i Brave New World, samt nye måter å spille på. Små endringer i både spillets kunstig intelligens, teknologitreet (å forske seg fram til internett føles majestetisk), nye undere og bygninger utfyller tilleggspakken, og jeg får ikke lyst til å starte et nytt spill i Civilization V uten Brave New World. Kudos Firaxis! Nå håper vi bare på å få med Norge i neste tilleggspakke! Olav den hellige anyone?