En mindre storslagen reise
0

En mindre storslagen reise

nov 04 Spill.no  
Hva skjer når vi mennesker omsider har fjernet oss selv og mesteparten av planetens dyrebestand fra jordas overflate ved hjelp av atombomber? Det er da insektene får sin tid i rampelyset, ifølge sveitsiske Koboldgames pek og klikk-eventyr Journey of a Roach, som tar oss med på reisen til to kakerlakker ved navn Jim og Bud.
Journey of a Roach er et klassisk pek og klikk-spill, og vil med en gang virke kjent for enhver med et snev av erfaring med sjangeren. Som kakerlakken Jim må man løse ulike problemstillinger for å få seg videre nedover i undergrunnen, i jakt på hans venn, Bud. Det er dog lettere sagt enn gjort, da den post-apokalyptiske framtiden spillet presenterer har ført til at undergrunnen myldrer av all slags merkelige former for insekt- og dyreliv, og i sann eventyrspillstil vil de fleste av karakterene man møter på kreve noe i bytte mot videre passasje. 
«I sann eventyrspillstil» kan i grunn brukes for å forklare alt i Journey of a Roach. Spillet holder seg i svært trygge farvann, noe som fungerer i dets favør, men også ender opp med å være spillets største svakhet. Journey of a Roach følger nemlig en oppbygning som gir svært lite rom for overraskelser – man kommer til et område bestående av et visst antall rom, må løse ulike oppgaver som krever utforskning av disse rommene, og beveger seg så videre til et nytt område. 
Spillets forsøk på å gjøre seg selv litt mer originalt kommer i form av at man kan bevege seg relativt fritt rundt omkring i de tredimensjonale brettene, da også i form av å klatre på tak og vegger som den kakerlakken man er. Denne funksjonen brukes dog svært sjeldent direkte i spillets puzzles, og ender dermed opp som lite mer enn en måte på å gjøre området man kan utforske større. I tillegg kan all veggkravlingen og den medfølgende perspektivendringen resultere i en veldig desorienterende opplevelse, noe som ikke akkurat kommer godt med hvis man allerede har begynt å bli frustrert av å sitte fast med en oppgave. 
Med andre ord er Journey of a Roach alt annet enn innovativt, men det skal også sies at Koboldgames absolutt har truffet mål med den formelen de har valgt å følge. Klart, jeg har sett det aller meste spillet hadde å by på servert i ulike variasjoner i andre spill, men de to-tre timene med hodebry kakerlakkreisen hadde å by på klarte allikevel å underholde meg. Oppgavene som må løses holder en jevn vanskelighetsgrad som ikke blir for høy eller for lav, og de er varierte nok til at man må tilpasse tankegangen sin etter hvert som man kommer til nye problemstillinger.
Det som ofte gjør pek og klikk-eventyrspill til minneverdige opplevelser er dog ikke hvor innovative og vellagde oppgavene er, men heller nettopp det som ligger i navnet – eventyret. Det finnes flust med eksempler på spill i sjangeren som serverer historier og karakterer som blir igjen hos spilleren lenge etter at rulleteksten har dalt nedover skjermen, og det er nok derfor mange er glade i den. 
Journey of a Roach har på mange måter lagt grunnsteinene for et minneverdig eventyrspill. Vi får servert en interessant setting med stilige områder, befolket av sjarmerende og unike karakterer. Men lengre rekker det aldri. Utviklerne har valgt å presentere det hele veldig simpelt, med karakterer som kun kommuniserer gjennom merkelige lyder og tegnede tankebobler. Effekten kan riktignok være morsom til tider, men jeg kan ikke unngå å føle at Koboldgames har gått glipp av en gylden mulighet ved å overforenkle verden de har skapt. 
  Resultatet blir dermed et veldig anonymt spill. Journey of a Roach spiller på kjente strenger og holder seg langt inne på den sikre siden. Selve spillmekanikkene er for all del solide – et par ganger måtte jeg sette de små grå i høygir, og oppgavene generelt holder et jevnt nivå, men stort mer enn det blir det ikke. Når da ikke historien om de to kakerlakkenes reise i den grå, post-apokalyptiske framtida som presenteres heller klarer å fenge, er det ikke så mye å gripe tak i ved Journey of a Roach. Pek og klikk-eventyrfans med litt tid til overs vil nok kunne få et par timers solid underholdning ut av spillet, men stort mer enn det kan nok ikke denne kakerlakkreisen by på. 

Hva skjer når vi mennesker omsider har fjernet oss selv og mesteparten av planetens dyrebestand fra jordas overflate ved hjelp av atombomber? Det er da insektene får sin tid i rampelyset, ifølge sveitsiske Koboldgames pek og klikk-eventyr Journey of a Roach, som tar oss med på reisen til to kakerlakker ved navn Jim og Bud.

Journey of a Roach er et klassisk pek og klikk-spill, og vil med en gang virke kjent for enhver med et snev av erfaring med sjangeren. Som kakerlakken Jim må man løse ulike problemstillinger for å få seg videre nedover i undergrunnen, i jakt på hans venn, Bud. Det er dog lettere sagt enn gjort, da den post-apokalyptiske framtiden spillet presenterer har ført til at undergrunnen myldrer av all slags merkelige former for insekt- og dyreliv, og i sann eventyrspillstil vil de fleste av karakterene man møter på kreve noe i bytte mot videre passasje.

«I sann eventyrspillstil» kan i grunn brukes for å beskrive alt i Journey of a Roach. Spillet holder seg i svært trygge farvann, noe som fungerer i dets favør, men også ender opp med å være spillets største svakhet. Journey of a Roach følger nemlig en oppbygning som gir svært lite rom for overraskelser – man kommer til et område bestående av et visst antall rom, må løse ulike oppgaver som krever utforskning av disse rommene, og beveger seg så videre til et nytt område.

Spillets forsøk på å gjøre seg selv litt mer originalt kommer i form av at man kan bevege seg relativt fritt rundt omkring i de tredimensjonale brettene, da også i form av å klatre på tak og vegger som den kakerlakken man er. Denne funksjonen brukes dog svært sjeldent direkte i spillets puzzles, og ender dermed opp som lite mer enn en måte på å gjøre området man kan utforske større. I tillegg kan all veggkravlingen og den medfølgende perspektivendringen resultere i en veldig desorienterende opplevelse, noe som ikke akkurat kommer godt med hvis man allerede har begynt å bli frustrert av å sitte fast med en oppgave.

Med andre ord er Journey of a Roach alt annet enn innovativt, men det skal også sies at Koboldgames absolutt har truffet mål med den formelen de har valgt å følge. Klart, jeg har sett det aller meste spillet hadde å by på servert i ulike variasjoner i andre spill, men de to-tre timene med hodebry kakerlakkreisen hadde å by på klarte allikevel å underholde meg. Oppgavene som må løses holder en jevn vanskelighetsgrad som ikke blir for høy eller for lav, og de er varierte nok til at man må tilpasse tankegangen sin etter hvert som man kommer til nye problemstillinger.

Det som ofte gjør pek og klikk-eventyrspill til minneverdige opplevelser er dog ikke hvor innovative og vellagde oppgavene er, men heller nettopp det som ligger i navnet – eventyret. Det finnes flust med eksempler på spill i sjangeren som serverer historier og karakterer som blir igjen hos spilleren lenge etter at rulleteksten har dalt nedover skjermen, og det er nok derfor mange er glade i den.

Journey of a Roach har på mange måter lagt grunnsteinene for et minneverdig eventyrspill. Vi får servert en interessant setting med stilige områder, befolket av sjarmerende og unike karakterer. Men lengre rekker det aldri. Utviklerne har valgt å presentere det hele veldig simpelt, med karakterer som kun kommuniserer gjennom merkelige lyder og tegnede tankebobler.

Effekten kan riktignok være morsom til tider, men jeg kan ikke unngå å føle at Koboldgames har gått glipp av en gylden mulighet ved å overforenkle verden de har skapt. Dette gjør at Journey of a Roach tidvis virker som om det er rettet mot et ungt publikum, men vanskelighetsgraden vil nok bli litt for stor for at spillet kan anbefales som et spill for den yngre garde. 

 Resultatet blir dermed et veldig anonymt spill. Journey of a Roach spiller på kjente strenger og holder seg langt inne på den sikre siden. Selve spillmekanikkene er for all del solide – et par ganger måtte jeg sette de små grå i høygir, og oppgavene generelt holder et jevnt nivå, men stort mer enn det blir det ikke.

Når da ikke historien om de to kakerlakkenes reise i den grå, post-apokalyptiske framtida som presenteres heller klarer å fenge, er det ikke så mye å gripe tak i ved Journey of a Roach. Pek og klikk-eventyrfans med litt tid til overs vil nok kunne få et par timers solid underholdning ut av spillet, men stort mer enn det kan nok ikke denne kakerlakkreisen by på. 

Journey of a Roach lanseres digitalt til PC i dag.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.