Final Fantasy er nok et av de mest kjente merkenavnene innenfor spillindustrien. Det er ikke alltid så enkelt å holde kontroll over alle spillene i serien, eller hvilke som hører til hverandre. Lightning Returns: Final Fantasy XIII er det tredje og siste kapittelet i Final Fantasy XIII-serien om Lightning, som sørger for en litt annerledes vri på serien.
Lightning Returns fortsetter rett etter handlingene i Final Fantasy XIII-2. I motsetning til å redde verden, skal du denne gang gjøre alt du kan før verden går under. Du skal dermed ikke forhindre det uunngåelige, men derimot gjøre det beste ut av det. Dette er ved å redde folk sine sjeler slik at de blir ført over til den “nye” verdenen.
Kampsystemet får overhaling
Noe av det første du vil oppdage er at kampsystemet er svært annerledes. Til fordel for «paradigmeskife» -systemet, introdusert i XIII, har det nå gått over til et mer dynamisk og handling-orientert system. Det er med dette blitt større fokus på sanntids-handling. Du kan nå tilordne kommandoer til de fire knappene på kontrollen, inkludert ulike angreps- og blokkeringstyper. Blokkering har også fått en større rolle og du kan nå blokkere og kontre angrepene ettersom de kommer inn. Du kan også gå inn i «Overclock» modus slik at du kan påføre enorme mengder skade.
For mange vil overgangen til de nye spillmekanikkene være en forbedring, men for andre som er blitt vant og presisert paradigmeskifte-systemet fra forgjengerne, kan den derimot føles noe knotete og forvirrende. Jeg likte godt det tidligere kampsystemet så, for min egen del dette er en tveegget sverd, med fordeler og ulemper på begge sider.
Lightning kjører solo
I forhold til de andre spillene i serien, hvor fokuset har ligget på samarbeid mellom allierte, kjører Lightning denne gangen solo. Du får dermed stor mulighet til å forandre fritt på Lightning sitt utseende og hennes unike egenskaper, noe som blir kalt for «Schema». Klær og antrekk er nemlig en stor del av Lightning Returns.
Klærne har flere egenskaper enn bare utseende, for de fleste «Schema»’ene forandrer seg ettersom hvilke antrekk du velger, og disse har ulike betydninger for hvordan du opptrer i kamper. En god spiller vet å ta bruk av disse på den mest mulige effektive måten, som går ut på å bytte mellom lagkamerater, akkurat som man måtte gjøre i de tidligere FFXIII-spillene.
13 dager til verdens undergang
Spillet sin handling foregår over en bestemt tidsperiode på 13 dager. Som i de tidligere spillene er alt tidsbestemt. Dette skal være slutten på verden, så tiden man har til rådighet, må man bruke fornuftig. Jeg er egentlig ikke spesielt positiv til spill som går på tid. Personlig liker jeg å ta meg god tid i eventyrspill for å utforske det meste. Det er riktignok mulig å få tiden til å gå litt saktere, men dette gjelder kun for en liten periode.
Tidspresset kan også føre til et par irriterende situasjoner. Spesielt om du driver å gjør sideoppdrag og eventuelt feiler et par ganger. Tiden stopper ikke opp av den grunn. Dersom tiden går ut, vil spillet avslutte og du må starte på nytt. Ikke spesielt motiverende.
Å ha dårlig tid kan ødelegge for deg dersom du er en tradisjonell RPG-tilhenger som liker å ta deg god tid med utforsking og «grinding». Men om du er en type som liker å ha litt tidspress og liker spill som f.eks. Dead Rising, og ønsker noe nytt fra en ganske så gammeldags serie, vil Lightning Returns: Final Fantasy XIII belønne deg med en herlig reise gjennom tid og forskjellige mennesker. Heldigvis beholdes utstyret ditt, sammen med gjenstander og statistikk du har oppnådd gjennom spillet dersom tiden går ut.
Når det gjelder spillbarheten, er det blitt ytterligere fokus på en åpen verden, noe som står igjen som en stor kontrast til Final Fantasy XIII sin lineære spillbarhet. Du beveger deg helt fritt, du bestemmer selv hvorvidt du ønsker å hjelpe ulike personer, og det finnes mange store områder som du kan utforske og leke deg i. Nettopp på grunn av tidsbegrepet i dette spillet forandrer elementer seg etter hvert som du avanserer deg videre inn i spillet. Du vil dermed møte på flere og forskjellige personer som du ikke kunne møte på tidligere. Det betyr også at personer og hendelser tilgjengelig tidligere, vil være utilgjengelige.
Befri sjeler
Mange av oppdragene i Lightning Returns går ut på frelse eller befri folk sine sjeler før dommedag, noe som akkopagnerer en ganske mørk og dyster stemning som på sett og vis kan sammenlignes med den i Zelda: Majoras Mask. Oppdragene gir deg også belønninger i form av erfaringspoeng som lar deg gå opp i nivå i de forskjellige ferdighetene dine. Det finnes nok av oppdrag, så du skal ikke ha problemer med å ha noe å finne på i dine siste timer. Det er også noen snasne sosiale nettverksfunksjoner som du kan aktivere i spillet.
Visuelt sett er det imponerende å se hva Square Enix klarer å skvise ut av PS3’en (testet) og Xbox 360. Det er dog klart at grafikken begynner å vise sin alder sammenlignet med grafikk på PS4 og Xbox One. Teksturene er til tider kantete, men flyten i spillet er konstant og jeg opplever sjeldent noe hakking eller uforutsett på det tekniske som ødelegger spillopplevelsen.
Det er uansett et sted hvor Square Enix virkelig viser sin ekspertise, og det er i film-sekvensene. Disse er datalagde, men det utrente øye ville nok utvilsomt lurt på om det er ekte eller ikke. Perfeksjonismen, detaljene, animasjonene, effektene, det er en så hinsides gjennomført kombinasjon som får øynene til å glitre.
En fin avsluttning
Lightning Returns: Final Fantasy XIII avslutter Final Fantasy XIII-trilogien med store forbedringer, men samtidig med et par små irritasjonsmomenter. Kampsystemet bringer med seg nye muligheter, grafikken viser sin alder, mens data-animasjonene fremdeles er på toppnivå. Det er en blandet suppe med både gode og mindre gode ingredienser.
Historien er til tider gripende og følelsesladet, Semmeskuespillet er på toppnivå som vanlig – selv om dialogene et par ganger kan virke litt ugjennomtenkt, men man blir også slått i fjeset med noen tåpelige og til tider store hull i historien. Historien er dessverre ikke like sterk som i de tidligere XIII-spillene, men er likevel en interessant reise. Lightning er heller ikke helt slik vi kjenner henne, men heldigvis tar stemningen seg litt opp når man må gå igjennom flere etiske problemstillinger iløpet av reisen og ofte ta valg man kan angre på.
Om du har spilt både Final Fantasy XIII, XIII-2 og likte disse, vil jeg definitivt anbefale deg en prøvetur gjennom Nova Chrysalia sammen med Lightning. Dersom du er ny, eller ikke likte FFXIII/XIII-2 kan det være en ide å revurdere kjøpet.