+ Veldig gode kontroller, god implementerte mekanismer, Interessante bosser
– Historien er ikke så interessant, Vanskelig å få den gode avslutningen uten guide, Fiender blir ofte gjenbrukt
Etter den forrige Directen som Nintendo hadde, så tenkte jeg at det kunne være interesant å prøve ut en av deres indie spill på 3DS: Gunvolt. Det er jo snart et år gammelt, og siden etterfølgeren snart kommer ut, og at vi ikke har noen anmeldelse av spillet, så kan det være en god ide å se hva det dreier seg om.
Spillet tar sted i en framtid der noen mennesker har skaffet seg overnaturlige evner, og en organisasjon under navnet Sumeragi har skapet verdensfred. Disse menneskene kalles for Adepts, og Sumeragi eksperimenterer og utnytter disse menneskene for sine egne formål under illusjonen av fred. Hovedkarakteren Gunvolt jobber for en annen organisasjon under navnet QUILL. Som en opplæringsbane så har Gunvolt oppdrag om å eliminere en adept med navn Lumen som har evnen til å kontrollere andre med sang/J-pop. Men når han finner henne, så ser han at hun oppbevarer seg i en annen jente med navn Joule. Gunvolt går imot ordre å bestemmer seg heller å jobbe freelance for å beskytte henne. Selv om han nå jobber freelance så tar han fremdeles oppdrag fra QUILL.
Spillmekanikkene i dette spille er ganske likt Megaman på et grunnivå, du hopper å skyter. Men spillet tar i bruk en annen funksjon, hvor istedet for å bruke pistolen som ditt hovedvåpen, så er det heller et vertøy for å “markere”. Avhengig av våpenet dit, så kan du ha opptil 8 merker, der hver motstander kan ha maks 3 merker på seg til en hver tid. Du har også et elektrisk kraftfelt som kan beskytte deg mot enkelte prosjektiler. Hvis en motstander er markert mens du har oppe kraftfeltet, så vil du elektrifisere alt du har markert. Jo flere merker du har på fiendene, jo mer skade påfører du.
Og som spill-mekanismen, så er også baneoppbygging veldig lik Megaman. Etter intro banen, så kan du velge mellom 6 forskjellige baner med 6 forskjellige temaer, som ikke alltid gir mening. Vi har rød for flammer, Blå for Rom-manipulasjon og Gul for insekter. Du kan velge mellom 6 forskjellige baner, og etter 3 av dem, så må du klare en ny bane før du kan fortsette med de tre neste. I motsetning til Megaman, så får man ikke bossenes evner når du slår dem. Du kan i stedet finne våpen, materialer og penger som du kan bruke for å gjøre karakteren din bedre. Et våpen kan markere igjennom vegger, et er automatisk, og hopper mellom hver fiende på skjermen.
Og av og til når du dør, eller hvis du får et halskjede, så kan Joule synge for deg som mer eller mindre gjør deg udødelig: Du kan ikke bruke opp evnene dine med mindre andre tar å skader deg, du kan hoppe og air-dashe i det uendelige, og du mister nesten ikke noe liv hvis du blir skadet.
I tillegg til å kunne fikse på utstyre ditt, så har du spesielle evner. Du kan ha opptil 4 forskjellige på hver bane. Hver evne bruker SP, og du har bare maksimalt 3 SP. SP kommer automatisk tilbake etter en periode, men kraftigere evner du bruker, jo mere SP krever det.
Spillet gir deg også utfordringer som du kan gjøre etter du har klart en bane. Utfordringer som å klare banen under en kort periode, slå bossen under 20 sekunder eller å få en S+ rangering. Alle utfordringene gir deg enten penger eller materialer som du kan bruke for å lage bedre utstyr, og noen av materialene er veldig sjeldne, så det anbefales sterkt å gjøre et par utfordringer før du gjør de siste banene, som kan være en utfordring.
Spillet er ikke et vanskelig spill å spille hvis du bare vil komme deg igjennom siste bossen, men hvis du har tenkt til å gjøre alle utfordringene, så burde du forvente deg å være utladet når du er ferdig, Jeg har selv bare fått S+ rank på 2 baner av de mange jeg har igjen, og har enda ikke fått laget alt utstyret for å se hvordan alt fungere. Dette er et spill som har vært til både stor fornøyelse og frustrasjon, og er et spill som jeg kan anbefale.