Enkelt, men brutal survival
0

Enkelt, men brutal survival

mar 16 Martin Moen  

The flame in the Flood kan godt være et spill som har flydd under radaren din, for det var helt ukjent for meg inntil en venn tipset meg om det. Det er et indie, roguelike, survival spill, første spillet utviklet og publisert av The Molasses Flood. Det byr ikke på mye nytt og innovativt, men kombinerer kjente elementer på en god måte. Dette kombinert med en god low-poly kunst gjør at The Flame in the Flood fortjener en titt fra deg.

 

 

Interessant setting…

 The flame in the Flood er i bunn og grunn et survival spill satt i et postapokalyptisk Amerika. Denne beskrivelsen kan nok gi det litt minner om The Division med noen nye elementer, men det er ikke den delen av USA vi skal til. Vi blir tatt med til Nord, Nord-Vest Amerika, til skoger, småbyer og de nesten nordiske landskapene. Det meste ligger under vann, men du finner små, isolerte lommer som kan utforskes; men hvordan kommer man seg til disse hvis alt er under vann? Med din trofaste flåte såklart! Det er ingen maskingevær og borgerkrig du må igjennom, men med flåten din rafter du nedover elven fra sted til sted.

Spillet byr på mange interessante opplevelser ettersom det er en god håndfull med forskjellige steder å besøke. Hvert sted har forskjellige funksjoner; en gård har tilgang til mye mat, mens en leirplass alltid har et bål tilgjengelig. Du kommer også inn i nye områder lengre ned i elven, noe som endrer omgivelsene og byr på nye utfordringer.

Kjente mekanikker…

The flame in the Flood byr på alt det kjente fra survival sjangeren. Du må spise mat for å ikke sulte, du må drikke for å holde deg hydrert, og du må søke ly fra regnet for å ikke fryse ihjel. Dette lager interessante scenarioer som ofte tvinger deg til å gå i land ved første anledning, dette innebærer ofte en risiko. Spesielt når flåten din kan bli ødelagt om du krasjer i de flytende restene av det tidligere samfunnet, eller du rafter inn i skjær. Det kreves resurser å reparere flåten, å lage bål, klær, mat, feller osv. Spillet har et veldig godt craftingsystem med mange ting som kan lages med en haug av resurser. Det eneste er at ryggsekken din har veldig begrenset med plass, som gjør at spillet har mange risk vs. reward øyeblikk. Burde jeg kaste fra meg disse plankene til fordel for denne maten? Jeg kan ikke spise kjøttet rått, men kanskje jeg finner et bål, eller noe salt på veien?

Og med at man ikke kan spise det rått, mener jeg jo ikke at det er umulig. Men spiser du rått kjøtt i spillet risikerer du å få parasitter, som tærer ekstra på sulten. Og parasitter er kun en av en lang liste med skader og sykdommer du kan få på veien. Det er her spillet kommer med sin utilgivelige side, for det som starter som et lite kutt kan fort ende opp som et infisert sår som tar livet av deg. The Flame in the flood tilbyr en helt ok historie del, men det er ikke noe som driver spilleren for mye. Når du føler deg litt mer “seasoned” anbefaler jeg å prøve ut endless modusen og se hvor lenge du klarer å overleve i postapokalyptiske Amerika.

Spillet løper fort inn i noen problemer derimot, spesielt i starten. Spillet hinter litt til at hver gang du starter et nytt spill, så tar Aesop (din følgeskompanjong) ryggsekken fra et lik og gir den til deg. Deretter blir spilleren kastet rett ut i det, uten en spesiell god introduksjon eller tutorial for spilleren. Selv om det er en del speiderplakater rundt omkring i startsområdet, er den beste informasjonen jeg egentlig fant en kort introduksjon som kommer når du trykker “esc”. Selv om dette også gir spilleren en mer “prøv og feil” blikk på spillet, får det også spilleren til å drukne litt i muligheter og usikkerhet. Det er også et satt kamera som følger hovedkarakteren rundt, men når man forsvinner bak en bygning får man kun en svak outline av karakteren. Dette, kombinert med et miljø som er laget av datamaskinen, gjør at man ikke ser potensielle farer og gevinster: Noe som er ganske kritisk i et spill hvor alt potensielt kan ta livet av deg.

Et audiovisuelt eventyr…  

Visuelt sett er The Flame in the flood enkelt, men nydelig. Det har en low poly stil som er godt gjennomført, og alt syr seg godt sammen til en god opplevelse. Det eneste problemet jeg har med denne stilen er designet på hovedkarakteren selv. Jeg synes at hovedkarakteren har krysset over linjen inn i uncanny valley. Desverre ødelegger også dette førsteinntrykket av spillet, siden hovedkarakteren er en figur som mer eller mindre hele tiden er i fokuset til kameraet.

Der spillet kanskje gjør seg best, er i musikk og lyd. De har fått country-rock musikeren Chuck Ragan til å stå for musikken; og han transporterer deg fort bort fra stolen foran Pcen, og inn i den amerikanske naturen. Det verste som kan bli sagt om musikken, er at du ikke kan få kjøpt et album ved siden av spillet gjennom Steam. Det er sant at god lyd og musikk er viktig for å sette stemning i et spill, men jeg har aldri opplevd et spill gjøre det så godt.

Alt i alt er The Flame in the Flood et godt og sterkt spill, nok et indiespill jeg har tommelen opp for. Det har ikke mye nytt å tilby, men tilbyr det den har meget godt. Dette er et spill for deg som liker survival sjangeren, hvor alt har potensiale til å ta livet av deg. Hvis dette derimot ikke er helt sjangeren for deg, bør du likevel sjekke opp Chuck Ragan sine sanger fra spillet.


About Martin Moen

Spillutvikler som holder til i Trøndelag med bachelor innen spillutvikling og -produksjon. Har en bred smak innen spill, men foretrekker spill der jeg kan spille med/mot venner. PC Master Race!