2014 ser ut til å bli et formidabelt år for dem som elsker rollespillene. Storspillene står i kø, og det er kanskje for mye av det gode. Hvordan skal du kunne velge blant de mange spillene som ventes i løpet året? Vi tar en titt nærmere på de spillene som har potensiale til å utmerke seg.
Natural Doctrine
Natural Doctrine ble vist frem i slutten av fjoråret, og er skapt av selskapet Kadokawa. Det vil være en de spillene som blir lansert med Playstation 4 i Japan. Spillet vil være en hybrid av japansk tradisjonell RPG og en simulator ala Vandal Hearts og Final Fantasy Tactics.
Spillet foregår i en verden hvor menneskerasen er i en konstant krig mot andre levende vesener som orker og minotaurer. Du spiller en mannlig hovedperson kalt Jeff, som vokter byen Feste, som beskytter menneskeheten. I likhet med andre spill i samme sjanger er kampene bygget opp på å være tur basert, med strategi og taktikk som nøkkelord for suksess. Det som er endret er at du kan ha et stort antall av både allierte og fiender hver gang du kommer i kamp, ikke ulikt hva du har spilt i Fire Emblem serien.
Det som ellers er røpet er at naturlig seleksjon vil være en sterk del av gameplay konseptet, med sterk online satsning i tillegg. Lagringsfiler og mulighet til å hoppe inn via nettet til en annens spiller skal også være mulig.
Spillet er ventet til det japanske markedet 22 februar i år. En vestlig lanseringsdato er ikke annonsert, men er sannsynlig å komme kort tid etterpå.
Bound By Flame
Bound by Flame er enda et av spillene ventet om kort til de fleste konsoller. Laget av Spiders Studio er det basert på et karmasystem hvor dine handlinger preger historien. Selvbeskrevet som mørk fantasi, handler det om en leiesoldat som blir besatt av en demon. Herfra må du enten ta imot evnene som besettelsene gir deg, eller la være og utvikle deg selv til heltemodig ridder. Spillet vil bli vanskeligere og vanskeligere jo mer du motsetter deg demonen, siden skurkene blir sterkere og sterkere etter hvert som spillet går fremover.
Spillet vil bli bygget opp i kapitler som vil endre seg utefra de tidligere valgene man tar, og gjenspillingsverdien vil være stor. I tillegg vil det også være en dynamisk oppbygningen av dine egenskaper, ikke ulikt hvordan det fungerte i Fable serien. Jo flere ganger du bruker sverdet jo bedre. Spillet er ventet i første kvartal av dette året.
The Witcher 3: Wild hunt
Trengs det å gi noe grundigere forklaring? Polakkene i CD projekt RED har lovet oss en magisk tur med Geralt gjennom et gigantisk rike, som skal avslutte hans historie. Det som er blitt vist av materiale har tatt pusten fra oss, og løftene som har blitt gitt oss enorme. Ikke noe ladesekvenser mens du spiller, en åpen gigantisk verden, og 100 timer med spilling for å komme seg gjennom historien.
Det er allerede blitt sagt at The Witcher 3 er 20% større en Skyrim og vil kreve både båt og hest for å krysse det enorme landet. Spillet vil bli utgitt på Playstation 4 og Xbox One, samt på PC. Når er enda uvisst, men de fleste spekulasjonene lander et sted på andre kvartal i dette året.
Forventningene er enorme til dette spillet, og vi gleder oss for endelig å oppleve et siste eventyr med Geralt.
Dragon Age Inquisition
Den største utforderen til The Witcher 3 dette året ser ut til å bli Dragon Age: Inquisition. I motsetning til The Witcher 3, vil ikke dette spillet ha nummer tre på slutten av tittelen. Bioware har nemlig sagt at det ikke vil vise spillet som en del av en trilogi, men snarere ett fullverdig selvstendig eventyr. At de kanskje også vil distansere seg fra det svært middelmådige Dragon Age 2 har kanskje noe med det å gjøre og.
Inquistion vil forsette historien som de foregående spillene bygget opp om, og du vil få muligheten til å utforske Thedas i mye større grad enn før. Er det noe Bioware kan, så er det å bygge opp store og interessante verdener med tusenvis av historier. Det er nevnt at et område av Inquistion vil være større enn hele Dragon Age 2. Mulighet for å ha ditt eget slott, og påvirke spillet med tusenvis av forskjellige avgjørelser som kan påvirke verden på uante måter, er bare noen av fordelene som trekkes frem.
Spillet er ventet i tredje kvartal.
Elder Scrolls Online
Bethesda har gått videre med sitt Elder Scrolls univers og laget et online-eventyr som tar plass i Tamriel. Satt over et millenium før Skyrim, går handlingen ut på å stoppe den onde guden Molag Bal i å gjøre verden om til hans lekegrind. Hele Tamriel vil eventuelt være mulig å utforske. Du vil måtte velge en av tre fraksjoner som kjemper om tronen i Tamriel.
Bethesda annonserte at spillet vil kreve månedlig abonnementsavgift på rundt regnet 100 kroner. Hvis det ikke er et hinder for deg så kan du begynne å vandre i de grønne markene av Cyrodrill den 14 juni i år.
Soul Saga
Soul Saga startet som et kickstarter prosjekt allerede i 2008, men ble først seriøst jobbet med i 2013 da selskapet Disastercake endelig fikk tid og ressurser. Inspirert av gamle RPG-spill som Chrono Cross, Suikoden og Final Fantasy, håper Soul Saga på en sterk retrostil. Vannbasert enkel grafikk med turbasert kampsystem er noe av det Soul Saga vil by på.
Historien vil foregå i en verden kalt Oterra. Etter en katastrofe har verden blitt delt opp i tre, hvorav du i det første kapitelet vil spille i kun et av dem. Du har rollen som Mithos en ung mann som vil hevne sin far, som døde i kamp mot Dragekongen for lenge siden. Sammen med sin bestevenninne Elise, drar de på et eventyr rundt om i verden for endelig å bli sterke nok til å hevne Mithos sin far.
Spillet har enkel og sjarmerende grafikk, som garantert vil ta oss tilbake til Playstation og de spillene som eksisterte da. Siden spillet er utviklet uavhengig er det vanskelig å si nøyaktig når spillet kommer ut, men det regnes med at siste kvartal dette året er realistisk.
Deep Down
Selv om Capcom diskutabelt er mest kjent for Resident Evil serien, er de faktisk en av de mer erfarne rollespillutviklerne på markedet. På nittitallet utviklet de Breath of Fire serien, som var en av de mer seriøse utfordrerne til Final Fantasy hegemoniet som eksisterte da. I nyere tid har de utgitt Dragon Dogma, som fikk gode kritikker og som de solgte over 1,5 millioner eksemplarer av.
Nå har de utviklet Deep Down, et rollespill som fokuserer sterkt på å utforske og kjempe mot fiender. Handlingen foregår i New York i 2094 hvor du får mulighetene til å transportere deg til forskjellige huler og grotter for å lete etter historiske artefakter. Da spillet ble annonsert i februar i fjor ble det fort sett på som en Dark Souls klone, selv om senere rapporteringer avkreftet dette ryktet, har det noe til felles med kultfavoritten.
Det vil være lite sosial interaktivitet og gameplayet vil basere seg på å oppgradere deg nok til at du kan bekjempe fiender mest effektivt. Kort fortalt så går det under kategorien dungeon crawler, hvorav repetisjon og slåssing i realtime står sentralt.
Spillet er ventet i 2014, men en eksakt lanseringsdato er ikke fastsatt.
Child Of Light
Beskrevet som en kjærlighetserklæring til de gamle eventyrene, har dette spillet fra Ubisoft vakt begeistring da det ble visst frem i fjor. Spillet handler om en jente ved navn Aurora som etter å ha sovnet våkner opp i det mystiske landet Lemuria. For å komme hjem må hun få tak i Lemuria sin måne, sol og stjerner, som har blitt stjålet av den svarte dronningen.
I motsetning til de mer åpne rollespillene på konsoll er Child of light et sidescroll spill med rollespillelementer. Du vil få muligheten til å oppgradere Aurora etter hvert som spillet går videre. Kampsystemet er basert på Active Time Battle System, som vi kjenner igjen fra Final Fantasy serien og Grandia.
Child of Light er ikke en storsatsning fra Ubisoft, så spillet vil være nedlastbart og ikke komme i fysisk distribusjon. Likevel er det kvalitet bak spillet. Det er nemlig de samme som lagde Far Cry 3 som står bak utviklingen av Child of Light.
Utgivelse er ventet i 2014.
Lords Of The Fallen
Det ser ut som stikkordene i fantasy-spillene dette året er mørkhet. Lords of The Fallen er ikke et unntak fra denne regelen. Satt i en middelalder fantasi, hvor ett supernatural vesen kalt The fallen God plager verden. Mennesket deler seg inn i to kategorier, de som støtter dette supernaturale vesenet, og de som motsetter seg. Hovedpersonen Harkyn faller i den siste kategorien.
Selv om det er lite informasjon og gameplay video som er utgitt, har det kommet noe informasjon. Spillet vil ikke være en åpen verden, men mer basert på en kapittelorientert episodisk oppbygning, ikke ulikt Witcher-spillene. De tyske utviklerene Deck13 har også sagt at selv om spillet er et tredje-persons rollespill, bør det ikke sammenlignes med Dark Souls.
Selve grafikken kan mer minne om World of Warcraft, og det vil ta rundt 15 timer å gå gjennom hovedhistorien hvis du går raskt frem. I tillegg vil spillet være sterkt actionbasert med enkelt oppgraderingssystem og fokus på intense kampscener.
Spillet er ventet ut i høsten 2014 på Xbox One, PS4 og PC.