Et kjærlighetsbrev til den amerikanske sørstats mytologien -South of Midnight
0

Et kjærlighetsbrev til den amerikanske sørstats mytologien -South of Midnight

apr 07 Stian Koxvig  

South of Midnight av Compulsion Games er et morsomt third party action-adventure spill med en stop motion animasjonsstil som ser så pent ut og hele pakken er bare en flott spillopplevelse. 

Du spiller som Hazel Flood. En ung kvinne som lærer om de mytologiske monstrene etter at en tornado ødelegger hele hjemmet hennes og tar med seg moren så hun må bli en «Weaver»  som kan fikse ødelagt bånd og spirits. Dette tar henne på en reise gjennom den magiske sumpen og i kamper med noen ganske intense mytologiske vesen.

Gameplayet er ganske simpelt kanskje for simpelt. Det har plattform elementer og Hazel må bruke kreftene sine for å komme seg frem og rundt på kartet. Det er veldig lineært, kanskje litt for lineært men når spillet er så ekstremt pent å se på blir det til at man stopper opp. Capture knappen på Xbox kontrolleren min har gått seg varm mens jeg spilte gjennom. 

Verdenen er fargerik og detaljert

Hovedfiendene Hazel møter kalles Haints og dette er spøkelser fra African American folklore rundt Georgia og South Carolina. Hazel har to våpen hun kan bruke til å forsvare seg med og lærer etter hvert forskjellige angrep. Fiendene er litt lite variert og ikke spesielt utfordrende, men det er gøy. Hun har også en companion som heter Crouton og er så søt (Jeg vil ha en Crouton bamse) Fiendene ser veldig gode ut og designet er veldig bra. 

Se så søt Crouton er, han kan komme seg rundt steder Hazel ikke kan

Historien er god, og jeg har både ledd og blitt rørt til tårer av Hazels reise. Voice actingen er solid. Historien har en god pacing og blir ikke for lang, og musikken er veldig country inspirert.  Jeg brukte mye tid på Wikipedia ved å lese meg opp på amerikansk mytologi og legender. Historien er ca 12 timer lang og spillet lanseres rett på Gamepass og det er slike spill Gamepass er bygd for. Det blir litt mye å spille i store mengder da gameplay er litt ensformig, men sammenlignet med Compulsions tidligere prosjekter er det et steg i riktig retning.

Hazel er en godt skrevet og utrolig fin hovedkarakter som det er lett å bli glad i

Der hvor spillet virkelig skinner er bosskampene. De er fantastiske. «Two Toed Tom» en legendarisk alligator som terroriserte Florida og Alabama som skal ha mistet alle tær utenom to til en felle. Og Hugging Molly et svært monster som stjeler barn står for noen av spillets beste øyeblikk.

Catfish blir Hazels venn og mentor gjennom eventyret.

Jeg har spilt spillet på min Xbox Series S og spillet kjører i 60fps men stop motion stilen gjør at noen av karakterenes bevegelser skifter ned i 15-20fps men dette er gjort bevist og er med på å skape en form for unikhet. Stop Motion effektene kan skrus av på menyen om man ikke liker resultatet. 

Musikken er fantastisk og jeg håper å kunne legge en LP av dette soundtracket til i samlingen min, det er typisk amerikansk sørstatmusikk og lyd designet er så godt regulert til spillet og kampsystemet det er et av de mest audiovisuelle flotte spillene jeg har sett.

South of Midnight har en utrolig kul hovedkarakter, en fantastisk kul setting som jeg gjerne vil vite mer om. Det er ekstremt vakkert kjører stabilt selv på den svakeste Xboxen og har solid plattform elementer. Kampene er dessverre litt repetitiv, og spillet er veldig linært men alt i alt er det et solid spill og Compulsion Games beste tittel så langt. 

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur