Dragon Quest XI er hva Final Fantasy burde vært i 2018, et fantastisk JRPG, som vil markere seg inn som et av tidenes beste.
Dersom du aldri har hørt eller spilt Dragon Quest, er ikke det alt for rart, utenfor Japan er ikke serien alt for kjent, og har slitt med å komme seg ut av skyggen til storebror Final Fantasy. I Japan er mange slipp av et nytt Dragon Quest nesten en helligdag, mens i Europa og Nord Amerika har serien litt mer kultklassiker preg.
Dragon Quest XI er det første spillet på en stuekonsoll siden PS2s Dragon Quest VIII, IX kom til DS, X er et MMORPG som aldri ble sluppet utenfor Japan, og nå har endelig XI ankommet for oss JRPG fanatikere i vesten, nok en gang har jeg forelsket meg i konsepttegneren Akira Toriyamas fantastiske tegninger. Spillet kan til tider sammenlignes med Persona 5, men det kommer jeg tilbake til.
Oppskriften på en spillsuksess vil jeg si at er: godt skrevet karakterer med dype personligheter, i en verden man får lyst til å besøke, og en historie med så mange plot tvister at man sitter og bare tenker «Hva F***» Nå skal jeg ikke snakke om historien, for det er såpass godt skrevet at man må oppleve den selv, men Dragon Quest XI vil gi deg såpass mye glede, engasjement og tårer at du aldri vil glemme den.
Tradisjonelt gameplay fungerer:
Kampsystemet i Dragon Quest XI, kan best beskrives som tradisjonelt, og har ikke forandret seg mye siden PS2 tiden. Her snakker vi klassisk Tur baserte kamper som JRPG sjangeren er kjent for. Akkurat der er Dragon Quest et godt eksempel på «If It Ain’t Broke, don’t fix it». Det er et par nye ting her og der, som smier hvor du kan forbedre våpen og utstyr. Har du spilt tidligere Dragon Quest vet du akkurat hva du får når det gjelder gameplay, men om du ikke har spilt noen er XI et veldig fint sted å starte, som lett kan være en introduksjon til JRPG.
Det eneste store problemet med gameplayet er at cutscenene kan komme litt hurtig. Selv om DEer vakre å se på, kan det komme en sekvens hvor du skal springe fem meter, før det kommer en ny en, gameplayet har små problemer her og der, men det er for det meste bagateller.
Det er 2-3 småbugs i spillet. Det har full PS4 Pro støtte, med nedskjæring til 1080p TV, og i blant ser man at gress og andre små objekter kan virke litt blurry
Tar steget ut av skyggene:
Unreal engine har blitt stor for AAA titler i Japan, og Square Enix har blitt kjent for å bruke den slavisk de siste årene, og vi kan ikke komme unna å snakke om hvor utrolig nydelig Dragon Quest XI ser ut. Her snakker vi sjarm, karisma og glede. Grafikken er detaljert og Toriyamas tegninger har aldri sett bedre ut animert. Man ser at Square Enix har puttet mye kjærlighet inn i Dragon Quest XI, og det er kanskje det peneste visuelle spillet de har puttet på markedet mens denne anmeldelsen er skrevet.
Musikken er komponert av veteranen Koichi Sugiyama, som nå har blitt imponerende 87 år gammel, musikken har et stort preg av nostalgia over seg, og i en verden som dette passer musikken godt inn, Sugiyama har alltid vært en fan av synth, og det er litt Dragon Quest VIII preg over musikken, dessverre kan det virke som han driver og blir litt gammel, for objektivt sett selv om jeg liker musikken hadde det kanskje kledd et symfoniorkester bedre.
Selve historien i Dragon Quest XI er ca 50 timer lang, men ca 100% kommer man til å bruke godt over 100 timer på, det er så mange subplots og side historier som er bedre enn hovedhistorien at her er det nok av ting man kan bruke tiden sin på.
Resultatet leverer:
En detalj som har imponert meg til de grader i de 60+ timene jeg har brukt i Dragon Quest XI er voice acting, I tidligere Dragon Quest spill har de bare vært dubbet og dubben har vært relativt midt på treet, men her har de til og med lipsyncet karakterene til den engelske dialogen, stemmeskuespillet er også blant det beste i et JRPG noensinne.
Dragon Quest XI Echoes of an Elusive Age er det fulle navnet til spillet, det slippes på PS4, og Japan har en 3DS versjon. Square Enix har lovet en Nintendo Switch versjon en eller annen gang i fremtiden, og det er mer enn godt nok til å spille gjennom en gang til på Nintendos hybrid
Nå vil jeg tilbake til Persona 5, slik Persona 5 ble manges gjennombrudd til Persona serien, kan Dragon Quest XI bli manges gjennombrudd til Dragon Quest. Square Enix leverer et av de beste spillene i et imponerende spill bibliotek, og enten man er Dragon Quest fan, eller bare er nysgjerrig er Dragon Quest XI et spill man lett kan kose seg med gang på gang.