Et positivt steg tilbake – Fire Emblem Engage
0

Et positivt steg tilbake – Fire Emblem Engage

feb 06 Stian Koxvig  

Fire Emblem har blitt en av Nintendos store IPer uansett hva haterne sier og det var spennende å se hvordan de skulle leve opp til fenomenale Fire Emblem Three Houses (Som er topp 4 av mine personlig Switch favoritter). Resultatet er Fire Emblem Engage som nedprioriterer det sosiale og tar serien tilbake til en god gammel strategisk RPG med en nostalgifaktor på 300. 

Fire Emblem har nå eksistert i over 30 år, og blitt den ultimate definisjonen på strategisk RPG, hver runde betyr noe. Dør karakteren forsvinner de fra spillet. Unike karakterer med masse sjarm som man kan utvikle dype forhold til, som gjør dødsfallene om du tar et feil steg hjerteskjærende. 

Alear har blitt en fanfavoritt på grunn av sitt fargerike hår

Det store spørsmålet Fire Emblem Engage må svare er hvordan hedrer man en 30 år gammel serie med fenomenale historier, kule karakterer og masse konflikter. Og Fire Emblem Engage leverer varene fra første kapittel. 

Måten de gjør dette på er å introdusere en gameplay mekanikk kalt Emblem, dette er ringer som i historien har en person bosettende i seg som du får med deg på slagmarken. Disse ringene har spesielle krefter som gjør at du kan bruke forskjellig super angrep. Og disse ringene er karakterer fra forskjellig tidligere Fire Emblem-spill. Vi har Marth, Roy, Ike, Lucina og Corrin  også kjent fra Super Smash Bros vi har Celica, Micahia og Leif, vi har også Sigurd fra den eneste tittelen som fortsatt ikke er tilgjengelig i Vesten. Fire Emblem: Geneology of the Holy Wars. 

Marth er Fire Emblem seriens mest kjente karakter og dukker selvfølgelig opp

Emblemene har sine egne våpen fra grunnspillene sine og før du starter hvert slag kan du velge hvem på teamet ditt som skal ha en Emblem ring, dette gjør at du får muligheten til å sette sammen mye unike kombinasjoner. Du kan ha en tank med øks og skjold som holder ringen til Celica som da også får muligheten til å heale teamet. Du kan få healeren din til å holde ringen til Ike som gjør at de kan forsvare seg ved tunge angrep. 

Ja disse emblemene er ren og skjær fanservice, og heller veldig mot de absolutt mest kjente Fire Emblem-karakterene men måten denne fanservicen spiller inn på gameplayet er helt genialt. Hadde man ikke vist bedre kunne man tatt det som helt nye karakterer med en viktig rollet i det narrative.

Alfred og lansen hans er en av karakterene du møter tidligst i spillet.

Hovedpersonen her heter Alear. Han/hun er The Divine Dragon som våkner opp tusen år etter en krig. Husker ingenting av den forrige krigen hvor de ble blodig skadd men blir raskt kastet ut i en ny krig da erkefienden også våkner opp fra en dvale og truer med å kaste Elyos ut i en ny blodig borgerkrig, men som også er spillets store svakhet. 

Plottet er ensformig, enkelt og utrolig uforutsigbart, og klarer absolutt ikke å fremstå som en troverdig konflikt. Det er fire kontinenter på Elyos og i klassisk RPG stil er en av de splitte pine sprø. Man møter på et stort galleri av karakterer, men det sosiale fra tidligere titler har tatt et godt steg tilbake for ingen av de er spesielt interessante. Man kan ikke lengre gå inn i romantiske forhold eller dype vennskap som de tidligere titlene hadde. De mest interessante båndene man kan knytte er med Emblemene siden dette leverer på fanservicen. Det er allerede sluppet to DLC-emblem som er Tiki og et trioemblem av Edelgard Claude og Dimitri. 

Det er på slagmarken Fire Emblem virkelig briljerer

Gud dette er et pent spill. Det er så imponerende hva Intelligent Systems får til på Switch og på det rent tekniske er dette kanskje det mest imponerende spillet på Switch så langt. Det er mye quality of life lagt til her som å kunne restarte kampene fra menyen. Samtidig har du også flere vanskelighetsgrader og casual mode hvor alle på laget ditt som dør kommer tilbake etter hver kamp (Men det er ikke riktig måte å spille Fire Emblem på)

Historien er kanskje det svakeste som er vært i et Fire Emblem-spill, men gameplayet og kampene gjør dette til ett av de morsomste spillene i serien. Høy vanskelighetsgrad og interessante slagmarker gjør at hver eneste kamp er utrolig morsomme. Hver eneste karakter har forskjellig egenskaper. Våpnene knekker ikke denne gangen men stavene som healerne bruker blir ødelagt. Og det er spesielt utfordrende om det skjer midt i en stor kamp.  

En ny mekanikk heter Break Up og fungerer slik at det alltid er lurt å følge med på våpenhjulet, for om du angriper fienden med et våpen de ikke tåler får de ikke lengre gjort et counter angrep eller svart på noen av angrepene dine. Dette er en utrolig interessant egenskap som er med å balansere slagmarken og gjør at du må virkelig tenke over hvert eneste trekk. Pass på for Break Up mekanismen kan også brukes imot deg og dette kan pulverisere styrkene dine raskt. Det er kanskje det absolutt mest tekniske Fire Emblem til dags dato og etter å ha klokket inn 50 timer i det må jeg bare bøye meg i støvet og si jeg elsker hvert sekund av det. 

Fire Emblem Engage er et fantastisk spill i en fantastisk serie, og selv om det narrative og simulator funksjonene svikter er dette på slagmarken kanskje det beste Fire Emblem har vært. Mange som liker dating sim delene av Fire Emblem vil nok bli skuffet.  Med store mengder fanservice som legger til mye på gameplayet og noe av det peneste jeg har sett grafikkmessig på Switch har Nintendo startet 2023 med et eksplosivt spill i Fire Emblem Engage.

About Stian Koxvig

Nyhetsredaktør med forkjærlighet for spill og film. Lidenskapelig opptatt av japansk spill og kultur