Double Fine-sjef Tim Schafer og mentor Ron Gilbert setter seg ned for å diskutere eventyrspillenes rolle nå og da, og om L.A. Noire virkelig kan kalles eventyrspill.
Visdomsord
Hver sjanger har sine ledende utviklere, og eventyrspillene – da snakker vi om pek-og-klikk-spill, hvor man kommer seg videre i historien ved hjelp av dialogvalg eller gjenstander man har plukket med seg – har Ron Gilbert og Tim Schafer. Til sammen står de for sjangerhøydare som Monkey Island-serien, Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Full Throttle og Grim Fandango, og nylig bestemte de seg for å sette ut på nok et eventyr sammen.
Prosjektet som foreløpig kun går under navnet Double Fine Adventure har til nå samlet inn svimlende 2,1 millioner dollar fra fansen via nettstedet Kickstarter, selv om de i utgangspunktet bare håpet å klare 400 000 på en måned. Det gjenstår fremdeles 17 dager, så om du har lyst til å være med og sponse et eventyrspill fra Schafer og Gilbert, kan du gjøre det HER.
Nå som pengene formelig flommer inn, har de også råd til å dokumentere hva de driver med, og hvilke tanker de gjør seg underveis i produksjonen. Og de er allerede godt i gang med dokumentarene. Nylig slapp de en halvtimes samtale mellom de to sjanger-ikonene, hvor de diskuterer eventyrspill som har kommet de siste 20 årene. Og visdomsordene hagler gjennom hele samtalen. Men hvis du er altfor utålmodig til å sitte stille i 35 minutter, kan du i stedet se kortversjonen, som vi har lagt nederst på siden.
Se video
Se kortversjon
Double Fine Adventure utvikles av Double Fine Production for penger samlet inn via Kickstarter.com, og lages for PC (Steam), Linux, Mac, iOS og Android. Lansering er satt til høsten.