Det første som møter deg i Exoprimal er en værmelding som forteller hvor det er fare for at det skal regne dinosaurer i nærmeste framtid.
Og ideen bak Exoprimal er like genial som den er idiotisk. Året er 2040 og det regner dinosaurer fra himmelen. Menneskene har skapt en kunstig intelligens, Leviathan, som kan forutse hvor dinoene kommer og samtidig har utviklet robotdrakter man tar på seg for å bekjempe dem. Selvfølgelig er ikke KI-en helt til å stole på og du kastes inn i det som virker som en evig loop av krigsøvelser.
Exoprimal er et reint multiplayerspill som fungerer i tredjeperson. Her veksler kampene mellom PvE og PVP. Det er to konkurrende lag på fem som forsøker å utførene oppdragene de blir tildelt raskest mulig. I det siste oppdraget møtes gjerne lagene og kan sabotere for hverandre.
Jeg skulle ønske jeg kunne si at oppdragene var varierte og originale, men det er ingenting her man ikke har sett før. Veldig mye er drep et visst antall dinosaurer eller beskytt et område fra dinosaurer. Heldigvis er det et brukbart utvalg av dinosaurer å kjempe mot.
Mer interessant enn oppdragene er de ulike robotdraktene. De er delt inn i tre hovedkategorier: Assault, Tank og Support. Og det er også ulike spillestiler innenfor kategoriene basert på hvem du velger. De ulike draktene er også relativt godt balanserte, selv om det er spesielt en, kanskje to som skiller seg ut når det gjelder å plukke poeng.
Det som er litt synd, er at du blir bedre belønnet for å spille med en drakt enn å prøve forskjellige. Spesielt med tanke på hvor viktig balanse i lagene er. Dette er selvfølgelig også noe av aberet med å spille et multiplayerspill som baserer seg på lag. Du er helt avhengig av at lagkameratene dine utfører rollene sine på en god måte. Det kan være et enormt irritasjonsmoment hvis du ikke har kompiser å spille med.
Et av de største problemene til Exoprimal er hvor repetitivt og rett og slett kjedelig det er i starten. De samme oppdragene igjen og igjen, uten å få noe særlig igjen for det i form av oppgraderinger. Jeg tror dessverre det er mange spillere som kommer til å falle av i løpet av de første timene. Fordi spillet blir mer interessant etter hvert som oppdragene og fiendene blir mer varierte.
Til å være et multiplayerspill så er Exoprimal merkelig historiefokusert, men dessverre er ikke historien særlig fokusert. Fortellingene er rørete og det er fint lite i historien som gir deg et insentiv til å spille videre.
Alt dette er synd fordi jeg mener at det ligger et potensial her. Med oppdateringer som gir flere oppdragstyper, fiender og ikke minst oppgraderinger av draktene så kan dette bli riktig å bra. Så da er jo egentlig spørsmålet: Vil dette ende opp som Overwatch, som det åpenbart har hentet mye inspirasjon fra, eller som Battleborn? Svaret er sikkert noe midt imellom.
Exoprimal hiver seg inn et marked med mye konkurranse og selv om premisset er godt så er ikke det nok. Jeg sitter igjen med en følelse av at utviklerne slo seg litt til ro med at nettopp premisset kom til å være nok. Kommer jeg til å fortsette å spille Exoprimal? Ja, men hvor lenge kommer helt an på oppdateringene som kommer.