Da jeg var ung handlet spill om å eksperimentere. Eksperimenter med form og innhold, interaksjon og narrativer. Spill var mer lekne og kreative, ikke bundet av fokusgrupper og mål om å nå bredest mulig.
Det førte til spill med merkelige hovedpersoner og temaer. Jeg kontrollerte hunder, katter og kameler, tykke latsabber, gamle damer og små barn. Jeg spilte spill der man skulle stelle hager og rydde hus, rømme hjemmefra eller gå på skolen. Fantasien hadde fritt spillerom, alt kunne lages om til et spill.
Slik er det ikke lenger. De kommersielle storspillene må spille på trygge strenger for å appellere bredest mulig. Spillheltene blir generiske og identitetsløse unge hvite menn, fiendene blir terrorister, zombier og romvesener. Alt er gjenkjennbart, alt er likt.
Ikke for barn
Derfor faller jeg pladask for Among the Sleep. I stedet for å kontrollere nok en aggressiv proaktiv machohelt som bekjemper horder av zombier i dystre omgivelser er jeg et to år gammelt barn fanget i et surrealistisk mareritt der jeg aldri er helt sikker på om det jeg ser er ekte eller et resultat av barnets livlige fantasi. I stedet for trygge og gjenkjennbare spillmekanikker må jeg prøve meg frem i interaksjonen med omgivelsene.
Det er ikke bare hovedpersonen i spillet som er et barn, også jeg blir et barn i løpet av min halve time med Among the Sleep. Jeg kjenner ikke spillereglene, jeg aner ikke hva som kommer, jeg er tilbake til barndommen, tilbake til den tiden da spill hadde evnen til å overraske, da hvert nytt spill måtte utforskes og læres og mestres på egne premisser.
Spillet starter med en mor som nynner trollmors vuggevise. Jeg ligger i en sprinkelseng og det er natt. Jeg sovner, men våkner av mystiske lyder. Bamse forsvinner ut av senga, som velter overende like etter. Døra står på gløtt. Hvor er bamse? Hvor er mamma?
Kanskje er det pappaen i meg som gjør at jeg så raskt kan relatere til toåringen i spillet. Krillbite Studio har gjort en formidabel jobb med å gi spillet et unikt perspektiv. Jeg krabber på gulvteppet, reiser meg opp, og vagger av gårde. Det går ikke fort, men bevegelsene er prikk like min egen sønn på halvannet år. Jeg møter en av utfordringene han sliter med daglig: høye dørhåndtak. Ved å dytte en krakk bort til døra klarer jeg å nå opp, åpne døra og tusle ut i gangen. Mamma?
Barneresearch
Det er ikke bare barnets bevegelser som resonnerer med meg, også omgivelsene i huset stemmer med virkeligheten. Fra foreldrenes klær som ligger slengt på soveromsgulvet (sånn ser det ut hjemme hos meg og) til vaskemaskinen som durer og går midt på natten. Det er små autentiske hverdagsdetaljer som skaper en troverdig miljøskildring og får meg til å tro at Krillbite-gjengen må ha basert dette på egne erfaringer og egne barn.
– Desverre er ingen i Krillbite foreldre enda, men vi har en rekke herlige og tålmodige nevøer og nieser som uvitende har vært del av vår research. Dette har nok også bidratt til å gjøre prosjektet mer håndfast og viktig for oss, forteller Adrian Husby i Krillbite meg.
– I tillegg har vi studert klipp som dette, og vært i kontakt med kompetansepersoner innen barns utvikling. Men selv om alt dette gir oss mye inspirasjon og kontekst, prøver vi å ikke la oss begrense for mye av realisme. Dette er ikke en babysimulator, men en kreativ opplevelse for voksne.
Voksenfokuset er det ingen tvil om. Skumle lyder følger meg overalt, frukt faller ned fra et bord på kjøkkenet på mystisk vis, og tyve minutter ut i spillet holder jeg på å få hjerteinfarkt i stua. Samtidig er opplevelsene vage nok til at jeg aldri er helt sikker på om det jeg ser og hører skyldes barnets aktive fantasi eller noe som faktisk skjer.
Minner fra barndommen
Jeg ser spor av spill som Amnesia og Slender her. Hint av Alice i Eventyrland, Poltergeist og The Shining. Huseby kjenner igjen referansene mine.
– Vi lar oss påvirke av alskens kultur, og alle de du nevner har hatt innflytelse på Among the Sleep. For eksempel var Amnesia en god bekreftelse for at tankene vi hadde rundt et passivt design, uten poeng-jag eller slossing, kom til å funke i praksis. Men den største inspirasjonskilden er nok våre egne drømmer og minner fra barndommen. Dette tror vi vil gjøre prosjektet mer personlig og unikt.
Litt lenger ut i spillet kommer jeg til et sted der jeg må tvinge meg selv til å teste noe. Barnet står ved et stup. Hva skjer hvis jeg går utenfor? Grotesk animasjon av en toåring som blir knust mot steinene? Hjerteskjærende skrik idet det lille barnet faller til døden? Ingen av delene, jeg dytter barnet mot kanten av stupet, og vi faller sammen. Barnet begynner å gråte, skjermen blir svart, og vi våkner opp igjen oppe på fjellhylla. Hjerteskjærende nok, men ikke spekulativt.
Det er utfordrende med barn i spill. Det er en grunn til at du ikke finner barn i Grand Theft Auto. Da utviklerne bak Fable betatestet spillet oppdaget de en spilltester som hadde satt seg fore å drepe alle barna i spillet. På skjermen så de ham gå rundt i byen og hugge ned små barn med sverdet sitt. Bak ham lå en sti av døde barn mens de voksne løp rundt og hylte hysterisk. Plutselig så de for seg overskrifter som omtalte spillet som “barnedraps-simulatoren” og ble nødt til å gjøre en rekke endringer i spillet. Krillbite Studio mener de har klart å finne en smakfull balanse i Among the Sleep.
– Selv føler vi at barnets perspektiv bare åpner et hav av muligheter, spesielt siden vi ikke hadde noen planer om blod og gørr uansett. Vi vil heller bygge spenning med atmosfære og utforsking. Men det hender folk misforstår konseptet når de hører ‘spill’, ‘barn’ og ‘horror’ i samme setning, så vi har bl.a. publisert en artikkel om den potensialle kontroversen rundt Among the Sleep.
Etter førti minutter er prototypen over. Jeg har fått en forsmak som absolutt har gitt mersmak. Krillbite lager et personlig og unikt skrekkspill med en strålende atmosfære. Som voksen mann med tre unger har jeg ingen problemer med å identifisere meg med barnet i spillet, barnets lengsel etter det trygge og gode, mammaen og pappaen sin.
Spillet legger opp til et rørende samspill mellom barnet og barnets bamse som har masse potensial som såvidt blir berørt i demoen. Among the Sleep er kanskje det mest unike spillet som utvikles i Norge for tiden og jeg krysser fingrene for at Krillbite Studio når Kickstarter-målet sitt. Dette er et spill som fortjener å bli laget, utgitt og spilt
Se flere bilder fra Among the Sleep på neste side!
Among the Sleep utvikles og utgis av Krillbite Studios. Spillet er under utvikling til PC, Mac og Linux.