Fargerik fartsopplevelse
0

Fargerik fartsopplevelse

mai 07 Spill.no  

Med «Modnation Racers» forsøker Sony og United Front Games å videreføre den såkalte «Play, Create, Share»-sjangeren som startet med «LittleBigPlanet» i 2008. Spillet er med andre ord veldig høyt fokusert på brukerskapt innhold. Det er derimot mye som differensierer de to spillene på et helt grunnleggende nivå. For mens «LittleBigPlanet» er et sjarmerende plattformspill, er «Modnation Racers» en actionracer med sterke muskler under panseret.

Fargene tar over

United Front Games har, i «Modnation Racers», bevisst valgt å fokusere på spillbarhet over handling. Det betyr ikke at spillet er helt uten en historie i spillets karierremodus. Via mellomsekvenser og race-introduksjoner, blir vi tatt med på en reise gjennom Modnation. Her møter vi fargerike racerbilsjåfører, pengesultne bilforhandlere og gale kommentatorer. Som den unge og aspirerende racerbilsjåføren «Tag», må spillerne jobbe seg oppover det prestisjefylte «Modnation Racing Championship».

United Front Games har også, i spillets handling, lagt ekstra vekt på skaper-funksjoner i «Modnation Racers». Store deler av handlingen er nemlig sentrert rundt spilleren, eller «Tag», sin kreative stil, og dens innvirkning på resten av verden. Det vil selvfølgelig også si at dine tilpassede figurer og kjøretøy er direkte integrert som «Tag» og hans kjøretøy i karrieremoduset sine mellomsekvenser. Det er som forventet ikke den dypeste historien vi har sett i et spill, men den fungerer som den skal og klarer å gi spillerne litt ekstra oppmuntring mellom løpene. I tillegg til dette burde de to kommentatorene Biff og Gary sine til tider gale påfunn rykke godt i smilebåndene. 

For de fantasifulle skaperne

Som en gokart-basert actionracer, er det naturlig å sammenligne «Modnation Racer» med den erfarne «Mario Kart»-serien, noe jeg vil komme tilbake til litt senere. På den kreative fronten er det nemlig mye lettere å trekke streker til spill som tidligere nevnte «LittleBigPlanet», gatekjørespillet «Need For Speed: Underground» eller klassikeren «Stunts» fra 1990.

Funksjonsmessig kan man dele «Modnation Racers» sine skaperverktøy opp i to kategorier. På den ene siden har man spillets karakter- og gokart-skaper, og på den andre har vi bane-editoren. Karakter- og gokart-skaperen fungerer ganske likt med det vi har lært å forvente av racerspill som gir spillerne kontroll over kjøretøyenes visuelle egenskaper. Her har man med andre ord full kontroll over farger, klistremerker og tilbehør. Har man lyst til å skape pseudorealistiske kjøretøy tatt rett ut av «The Fast & The Furious» eller menneskelignende karakterer er det fullt mulig, men det er kanskje mer spennende å tenke litt utenfor boksen. For med et så bredt spekter av mulige kombinasjoner, er det virkelig bare fantasien som setter begrensninger.

 

Anmeldelsen fortsetter på neste side.

Bane-skaperen er kanskje «Modnation Racers» sitt største trekkplaster, for aldri har det vært lettere å skape et brett til et spill, og det med nesten overraskende dyp detaljkontroll. Velg deg en omgivelse, skap deg et terreng, og kjør opp banen, eller omvendt. Så enkelt kan det være og med spillets automatiske rekvisitt-befolkning blir banen din raskt seende ut som et mesterverk.

Er du ute etter å skreddersy din egen bane, er dette også fullt mulig. Du kan fritt velge om du vil bruke den automatiske rekvisitt-befolkningen, og selv om du velger å bruke den, kan du selv gå inn å fjerne, legge til, eller forandre alt som finnes i brettet ditt. Videre kan du finpusse selve banen ved å forandre veityper og gjerder, lage tunneler og broer eller lage flere kjørefelt og snarveier. Elementene er også under din kontroll og du kan velge solens og skyenes posisjon, vær og vannhøyde.

Selv på det dypeste stadiet er det hele lekende lett. Baner, karakterer og kjøretøy man har skapt, kan alle deles over Playstation Network. Nettgrensesnittet er så godt integrert at man vanskelig skal kunne skille enspiller- og flerspiller-delene. Dette gjør også at det blir lett for andre å finne dine kreasjoner.

Lett å lære, vanskelig å mestre

Med så mye av spillets ressurser dedikert til skaperverktøyene føles det nesten naturlig å tro at selve racingen ikke vil holde mål. Slik er det ikke i «Modnation Racers». Snarere tvert imot. For selv om en stor del av spillet består av de kreative mulighetene, er det nok kjøreegenskapene som vil resonere best med fleste. Jeg nevnte tidligere at det vil føles naturlige å sammenligne «Modnation Racers» med «Mario Kart», og i mine øyne er det ingen tvil om at «Modnation Racers» har det som skal til for å kjempe om pokalen som den beste innenfor actionracing-sjangeren.

Helt grunnleggende fungerer spillet ganske likt det vi forventer fra sjangeren. Man har tre runder og kjemper om å komme først i mål. Banene, som består av skarpe svinger, hopp og mange fiendtlige omgivelser, er fylt med våpenkapsler og «boost»-blokker. Så langt virker alt slik vi forventer, men vi har bare skrapet overflaten. For på toppen av dette kommer et oppfyllbart «boost»-meter, drift-system, skjoldfunksjon, ut-slåingsmanøvre og oppgraderende våpen som kan skyte både fremover og bakover. Sammen med en god kunstig intelligens og et solid kontrollsystem skaper dette en kaotisk spillbarhet hvor man både må ha gode reflekser samt et hode for strategi. Det hele kan virke noe komplisert, men alt er såpass bra integrert at man lett kan sette seg ned og begynne å spille. Har man planer om å virkelig mestre «Modnation Racers» kan man derimot forvente en skikkelig utfordring med god belønningsverdi.


Anmeldelsen fortsetter på neste side.

Karikaturtegninger og lange lastetider

Når det kommer til det grafiske er nok ikke «Modnation Racers» like overbevisende som resten av spillets egenskaper. Det finnes riktignok ingen større mangler i spillets grafikk, men det tar ikke pusten fra deg heller. Mye av grunnen til dette ligger nok i spillets artistiske stil. United Front Games har nemlig valgt å skape en verden fylt med små menneskelignende skapninger som har store ballonghoder, helt uten detaljer. Dette gir riktignok spillerne et blankt ark de kan forme med sin egen fantasi, men det blir også veldig karikaturaktig. Det er forsåvidt ikke noe feil i det og karikaturtegninger kan være både fine å se på og underholdene. Derimot følte jeg selv at det var noe som manglet. For mens «LittleBigPlanet» klarte å dra meg inn i en inspirerende drømmeverden full av sjarmerende sekkemennesker, føles «Modnation Racers» litt for fjernt, noe som tar meg ut av opplevelsen.

Når vi først er inne på det som tar oss ut av opplevelsen, må vi også ta opp lastetidene. For når vi i dagens spillmarked har blitt vant til godt gjemte lasteskjermer og for det meste sømløs spilling, føles lastetidene i «Modnation Racers» veldig lange. Det er riktignok ikke verdens undergang, men når spillet i tillegg må lastes til stadighet blir det et ekstra irritasjonsmoment og jeg følte ofte for å gjøre noe annet mens jeg ventet på at et race skulle starte.

Til syvende sist er «Modnation Racers» et spill med mye å by på. Det har like høy tilgjengelighet og dybde enten du er actionracer-entusiast eller en kreativ skaper. Det passer like bra til små som store, og selv de mest hardbarkede spillerne vil finne noe å bryne seg på her. Spillets godt integrerte nettgrensesnitt, kombinert med de dype skaperverktøyene, lover også mye moro over lengre tid. Med et godt utvalg av lokale flerspiller-funksjonaliteter er det også et spill som kan fungere godt med en venn eller i sosiale sammenhenger. Mest spennende blir det kanskje å se hvor mye de mest kreative sjelene vil tøye spillets grenser i månedene fremover.

 

«Modnation Racers» har slippdato 21. mai 2010. Spillet kommer til Playstation 3 og Playstation Portable.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.