Det var på 90-tallet at et eller annet geni fikk ideen om å slå sammen Capcoms slåssespillserie «Street Fighter» med Marvel-universets fargerike superhelter. Resultatet ble intet mindre enn spektakulært, med spill som «X-Men vs. Street Fighter» og «Marvel vs. Capcom».
Kaoskamp
Blandingen av de to universene – Capcoms sterke personligheter fra «Street Fighter»-serien og Marvels ikoniske superhelter – var bare nødt til å bli moro. Og det ble det også. Jeg har selv et eksemplar av «X-Men vs. Street Fighter» til min japanske Sega Saturn stående i spillhylla hjemme. Sammenlignet med de mer tekniske «Street Fighter»- og «Virtua Fighter»-spillene føltes Marvel-spillene litt mer lettbeinte. Med spenstige superhelter og overveldende spesialangrep. Laserstråler som fyller halve skjermen og 20 tonns isfjell som kastes i hodet på fienden var ikke uvanlig, og det lattermilde kaoset resulterte i en rekke spektakulære slåssespill.
Det har gått over ti år siden «Marvel vs. Capcom 2», og etter å ha hatt suksess med sin relansering av «Street Fighter»-serien i form av «Street Fighter IV», har Capcom nå tatt for seg den klassiske Marvel-serien. Og førsteinntrykket er bra.
Prøveversjonen vi har fått tak i her hos Spill.no viser seg å være en slags turneringsversjon, som mer eller mindre kaster oss rett inn i spillet uten videre forklaringer. Kort fortalt er «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» et slåssespill som «Street Fighter IV», der to figurer kjemper mot hverandre. Slag og spark og andre angrep tapper motstanderens energi, og den første som klarer å tømme motstanderens energi helt har vunnet.
Men selv med dette tradisjonelle oppsette, klarer spillet likevel å skille seg fra andre spill i samme sjanger.
Lekkert og lettspilt
Det første som slår en er grafikken. Denne er i samme stil som «Street Fighter IV», det vil si at det hele ser ut som en tegnefilm. De ulike figurene er fantastisk animert, og beveger seg silkemykt. De er også svære, og størrelsen gjør at angrep og kamper føles mye mer direkte og brutale.
Grafikken er også full av effekter. Alt fra eksplosjoner, røyk og laserstråler til lydeffekter gjengitt med bokstaver. Ikke sjelden fylles sjermen av larm og bråk og farger, og det kan rett og slett være problematisk å henge med i det visuelle kaoset av og til. Men det er bare en del av moroa. Det er vanskelig å ikke trekke på smilebåndet når ville spesialangrep resulterer i et gigantisk fyrverkeri. Det er slik superheltkamper skal være: overnaturlige og spektakulære!
Selve kampsystemet benytter seg av fire knapper. Tre for angrep i ulik styrke og en for å sende fienden opp i lufta. I ekte superheltstil kan man nemlig fortsette dengingen i løse lufta. For å aktivere spesialangrep må man utføre forskjellige komboer mellom styreknappene og angrepsknappene. Blokkering utføres ved å bevege seg bort fra fienden.
Et ekstra strategisk element kommer i form av lagkamerater. Man slåss nemlig med et superheltlag i «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds», hver side har tre slåssefigurer i stallen sin, og man kan bytte mellom disse når man vil. Spektakulære angrep der man tar en tag team-kombo under byttet er også mulig å utføre.
Hysterisk figurutvalg
Et av spillets sterkeste kort er det fantastiske utvalget figurer. Capcom har hentet inspirasjon fra «Tatsunoku vs. Capcom», og hentet inn figurer fra flere av sine mest populære spillserier. I tillegg til en bunke «Street Fighter»-figurer får vi blant annet muligheten til å styre alt fra ridderen Arthur fra «Ghost’n Goblins», ulven Amaterasu fra «Okami», Wesker fra «Resident Evil» og Viewtiful Joe fra spillet med samme navn. Dette gjør slåsskampene enda mer varierte og fargerike enn før. Marvel er ikke stort dårligere, i tillegg til klassiske figurer som Spider-man, Iron Man og Captain America kan man også leke seg med blant annet Doctor Doom, M.O.D.O.K., Magneto og X-23. 32 spillbare figurer er annonsert så langt, og ifølge Capcom vil det endelige spillet ha 40 figurer.
Variasjonen i figurene, samt gjenkjennelige spesialangrep og bakgrunner stappet med referanser, gjør at jeg hadde det mye moro med Capcoms nye slåssespill de to timene jeg prøvde det. Spesielt i flerspiller er spillet underholdende, med overdrevne superheltkamper fulle av voldsomme spesialeffekter.
Samtidig må jeg innrømme at jeg var relativt utmattet etter de to timene. Etter å ha bombardert øynene og ørene mine med eksplosjoner, skrik og smell i to timer var jeg rimelig groggy. «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» virker som en øredøvende kakafoni av lyder og farger, og for en gammel tegneseriefantast som undertegnede må jeg innrømme at jeg ser fram til å sette opp mine egne private fantasislag mellom superhelter når det endelige spillet lanseres i februar.
Se flere bilder fra «Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» på neste side!
«Marvel vs. Capcom 3: Fate of Two Worlds» utvikles og utgis av Capcom. Spillet lanseres på Xbox 360 og Playstation 3 18. februar.