Det finnes musikk, og det finnes musikk. Noen videospill er ikke det perfekte mesterverk uten et solid stykke musikkspor til å akkompagnere stemningen. Vi har funnet de store akustiske mesterverkene som har blitt skapt til spill.
1.DOVAKHIIN.DOVAKHIIN, naal ok zin los vahriin
Det begynner så enkelt.. Mannlige lyder, som blir sterkere og sterkere. Så begynner det. Det episke sporet som definerte julen 2011. Den amerikanske komponisten Jeremy Soule utviklet en audiovisuell identitet for spillet Skyrim, som sent vil bli glemt. Ved hjelp av tre forskjellige opptak og et kor av 30 personer lagde han temasangen Dragonborn.
Nå fortell meg at dere ikke husker denne sangen julen i 2011. Denne sangen er koblet til millioner av personlige historier på dette tidspunktet. Fordi vi husker den uansett hva vi gjorde i denne perioden. Det var soundtracket til oss som elsket spill i 2011. Det var musikken for oss som utforsket fjell og vidder i Skyrim, for oss som fant drageskriften i de dypeste grotter og for oss som oppdaget at verden lå for våre føtter. Jeremy Soule sitt epos vil for alltid være en grunnstein og en inspirasjon for spill som vil skape en spesiell stemning til sine epos.
2. Krystallsangen. Final Fantasy
Har du spilt Final Fantasy har du hørt denne sangen. Hver gang du startet et Final Fantasy var det denne sangen du hørte når du skulle velge mellom et nytt spill eller å fortsette på ditt eventyr med enten Squall, Zidane eller Cloud. Skapt av Nobou Uematsu har krystallsangen blitt den uoffiselle nasjonalsangen til serien. ¨
Harpespillingen som går fra lys til mørk harmoni på noen sekunder er bundet til å vekke minner for den eldre garde . Enten det gjelder første gang du startet FFVII på den gamle grå eller om du hørte den når du spilte Dissidia. Krystallsangen vil for alltid være en del av Final Fantasy og vekke minner fra de millioner av timer vi brukte for å komme oss gjennom de mange historiene til Final Fantasy.
3. Dragon Age- Main theme
Dragon Age reddet kanskje fantasy-serien med sitt første spill Dragon Age: Origins. En episk historie fra skaperene bak Mass Effect og Knights of the Old Republic, satt i en mørk fantasiverden hvor menneskeheten kjempet alltid mot kreftene fra mørket. Da jeg hentet Origins fra en butikksjappe ved Torgallmenningen i Bergen (Apollon) visste jeg lite hva som ventet meg. Jeg haddde nettopp begynt min utdannelse da jeg så sverdet som var plantet i bakken i åpningsmenyen. Så kom melodien, den vakre, gaeliske/irske inspirerte sangen som traff ryggmargen min sterkere enn fire shots av tequila. Komponeret av den israelske-amerikanske musikkeren Inon Zur og synget av Aubrey Ashburn, fortalte sangen oss alt som ventet oss i spillet. Vennskap, kjærliget, svik og troskap pakket inn i musikalske toner.. Alt fortalt ved hjelp av vakre melodier.
Si hva du vil, men feller du ikke en tåre av minnene når du startet Origins når du hører denne sangen har du et hjerte av stein.
4. Heart of Assassins- Assassin Creed
Jeg skal ikke lyve. Assassins Creed II var det spillet som virkelig overbeviste meg om at spill kunne være kunst og lære ting av. Det er vanskelig å kunne beskrive følelsen jeg hadde når jeg spilte som Ezio for første gang. Hvordan jeg skrelte av lag av mysterier som omgikk rennesansen og religiøse motiver. En viktig motivasjonfaktor for å få meg til å føle meg slik var den geniale musikalske fingerfølselsen dansken Jesper Kyd hadde.
Heart of an Assassin er Asssassins Creed i et musikkspor. Den fremtidige punkkonspirasjonen blandet I fortidens mysterier. Den rene uskylden til et uskyldig hjerte blandet med fremtidens elektroniske revolusjon som kun kunne lede til en konfrontasjon mellom snikmorderene og tempelridderene. Gjør deg selv en tjeneste og spill dette musikksporet mens du stirrer over Venezia, Konstatinopel, New York eller Paris, og forstå at noen ganger skal religiøs tematikk nytes og ikke forståes.
5. Metal Gear Solid Theme
Uten tvil,dette var stunden da vi forsto musikkens viktighet i et spill. Hovedmusikken til Metal Gear Solid er banebrytende. Selve hovedmusikken var skapt av den japanske komponisten Tappi Iwase, bedre kjent som TAPPY, men senere utviklet av Harry Gregerson-Williams. For oss av den eldre garde så vil Metal Gear Solid Theme vekke sterke minner. Det var denne sangen som bygget opp under Metal Gear Solid som det ultimate spillet for voksne. Uten denne musikken ville ikke spillet overbevist en hel verden om at videospill ikke lenger kun var for barn og unge. Ved hjelp av simplistiske noter fortalte det oss om Blockbuster-potensialet et godt action-spill hadde. Personlig har jeg minner fra tv-reklamene om Metal Gear Solid på gamle TV3. Jeg husker Snake i noen sekunder mens jeg prøvde å forstå hva spillet egentlig tilbød oss. Jeg var allerede solgt av musikken som ble spilt. Den litt aquatiske, maritime refrenget blandet med moderne synthzeiserpop.
DUUH-DUH-DUH-DUUHHH!. Aldri før har musikken alene fortalt en sterkere historie og derfor er Metal Gear Solid Theme det mest episke soundtracket til spill noensinne