Fem hemmeligheter ingen fant
0

Fem hemmeligheter ingen fant

jul 06 Spill.no  

Vi har alle opplevd det. Enten om vi spilte sportspill eller innviklede og lange rollespill. En eller annen gang har vi kommet over en hemmelighet som utviklerene gjemte da de lagde spillet. Enten det gjelder en skjult beskjed eller et objekt som gjør livet litt enklere for deg. Det er liten tvil om at utviklere elsker å putte små hint og tips rundt omkring i spillet, og mange mennesker har brukt timer på å finne ut om ryktene om diverse hemmeligheter stemmer når de spiller sitt favorittspill.

Disse små hintene kaller vi Easter eggs og er en slags signatur som puttes inn for å vise arbeidet man har gjort. Noen av disse hemmelighetene er kun noen grunnløse rykter som ikke har rot i virkeligheten. (F.eks det at Aeris kan gjenopplives hvis man gjenomfører visse kriterier i FFVII) mens andre er reelle og gir et avbrekk fra den ordinære spillingen.

De fleste av disse “easter-eggs” blir som oftest funnet dager, om ikke timer, etter lansering av et bestemt spill, men noen blir aldri funnet. Mange av disse spillhemmelighetene har blitt glemt i årevis, selv med millioner som spiller, og ikke funnet før mange år etter de er lansert.

Den amerikanske nettsiden Cracked lagde en liste over disse og her er fem av de hemmelighetene det tok årevis før noen fant ut av dem.

Zelda: A link to the past

Året var 1991. Lenge før både Xbox og Playstation ble skapt var det kun ett selskap som dominerte spillindustrien. Nintendo med sin NES-maskin hadde ikke mange år før reddet en konkurstruet spillindustri og nå hadde de utgitt sin Super Nintendo. Oppfølgeren til det første Zelda-spillet skulle bli lansert og i den anledningen promoterte de en konkurranse i sitt Nintendo-blad. Vinneren ville få sitt navn i spillet. En gave uten like i 1992. Den heldige vinneren var en amerikaner ved navn Chris Houlihan. Dessverre var ikke de som lagde spillet like begeistret. De så på konkurransen som et brudd på deres kreative frihet og som et kompromiss ble navnet hans kun inkludert i den amerikanske versjonen av spillet.

Men det sluttet ikke her. Stakkars Chris Houlihan måtte ha brukt timer på å finne sitt navn til ingen nytte. Han hadde fått et helt rom fullt av rupies for seg selv, men siden det krevde enten at spillet bugget, eller ren flaks for å komme dit, fant nesten ingen det.

Det var ikke før internettet at man begynte å hviske igjen om Chris Houlihan rommet, da hadde det gått minst ti år siden stakkars Chris vant konkurransen. Kan ikke tenke på hvor mange timer denne fyren må ha gått gjenom spillet for å finne sitt navn der.

Resident Evil 2

Capcom sin flaggserie har holdt det gående nå i nesten 20 år. Hvem her har ikke fått hjertet i halsen når hundene hopper gjenom vinduet i det første kapittelet?Spillserien har blandet vanskelige oppgaver med stress og nød for å holde seg i live. Ikke få ganger har man løpt for livet for å unngå å dø av de mange zombiene som kommer etter deg. På det grunnlaget har du vel sjeldent sjekket en skuff mer en enn gang før du gikk videre.

Vel synd for deg, for å låse opp hemmeligheten i Resident Evil 2 må du nemlig sjekke en skuff femti ganger! Jepp, når du ankommer politistasjonen i spillet må du gå til kontoret til Wesker. Første gang du sjekker hans skrivebordsskuff vil du få en beskjed at det ikke er noe der. Men gjør du det femti ganger vil du plutselig få beskjed om at du har funnet noe.

Så hva er det du har funnet? En evigvarende helsespray? En pistol med ubegrenset ammo? Faktisk ikke; det eneste som låses opp er et dårlig redigert fotografi (dette er tidlig 90-tall må dere huske) av Rebecca, en av karakterene i spillet.

Hvordan noen i det hele tatt fant dette i spillet er utenfor min fatteevne. Å gå gjenom og sjekke hver eneste skuff og skap minst 50 ganger for å sjekke om det ikke er noe man går glipp av. Lykke til de til som vil prøve dette i Resident Evil 4-5-6.

Batman: Arkham Asylum

Det er liten tvil om at Rocksteady sitt spill fra 2009 kom som en overraskelse på de fleste. De fleste spill om Batman står ikke akkurat høyt i historien, men Arkham Asylum overrasket alle og solgte over 2 millioner eksemplarer. Spillet ble lovpriset over hvor trofast den holdt seg til tegneserieuniverset og selve spillmiljøet var stappet fullt av hemmeligheter. I nesten hver krok av asylet kunne man finne noe en eller annen hemmelighet som man fikk bruk for senere.

Den største hemmeligheten fant man dog ikke. Det er riktig, selv med to millioner eksemplarer solgt og talløse timer spilt, var det ikke en eneste som fant kanskje den viktigste hemmeligheten som Rocksteady la igjen. Seks måneder etter utgivelsen, og enda hadde ikke noen funnet den. Utviklerene bestemte seg for selv å røpe den hemmeligheten som de hadde lagt inn i spillet.

Det visste seg at de hadde plassert en ledetråd i spillet som hintet om oppfølgeren. Gjemt bak en vegg som krevde tre ladninger av dynamitt var det et rom hvor det lå noen tegninger av et nytt fengsel kalt “Arkham City.”

PS: Rocksteady fortalte I November at det var enda noen hemmeligheter i Arkham City som ikke hadde blitt funnet. Happy hunting!

Dead Space

Dead Space er en av de titlene man ikke hører noe om før det blir lansert, og likevel blir en kjempesuksess fordi det er et kvalitetsspill. Du er Isaac Clarke, en ingeniør på jakt etter din savnede kone Nicole, som befant seg på en romstasjon som plutselig gikk svart.

Her vil jeg spoile noe, så hvis du enda ikke har spilt spillet, klikk videre. Hele historien går nemlig ut på at du skal finne dine kone og redde henne, men det viser seg at hun har vært død allerede fra før spillet begynte. Likevel var det ikke noe Clarke kunne på noen som helst måte vite…eller?

Rundt et halvt år etter spillet ble utgitt var det nemlig en spiller som stusset på kapittelnavnene i spillet og skrev ned første bokstav i hvert av kapittelene. Det viste seg at slo man dem sammen utgjorde de beskjeden “Nicole is dead.”

GoldenEye 007

For oss som var spillfrelste allerede under Nintendo 64-æraen var det et spill som var gud og konge. Det var selvfølgelig GoldenEye. Fremdeles står dette spillet som en bauta når det gjelder FPS og mange har prøvd uten hell å kopiere den suksessfulle formelen som gjorde spillet så universelt vellykket.

Det var mange rykter som gikk om dette spillet når det kom ut, blant annet at man kunne finne Oddjob i gatene av St. Petersburg og at man kunne åpne den lukkede døren ved rullebanen under fluktbrettet. Likevel var det et mysterium som gjorde alle nysgjerrige, og det var den mystiske øya på den andre siden av demningen i det første brettet. Jeg husker personlig de mange timene jeg satt og speidet over demningen og lurte på hvordan jeg kunne komme meg over.

Ingen visste hva som man måtte gjøre før Rare tok bladet fra munnen og forklarte hele situasjonen. Det visste seg at denne øya var en del av ett lengre oppdrag som Rare måtte kutte pga. deadlinje. Før den tid hadde mange personer prøvd å komme seg over via kreative metoder. Det eneste som viser seg å virke er å hacke spillet, og da vil man uansett kun få se noen kulisser som ikke kan brukes til noe.

About Spill.no

Spill.no ble stiftet i 2009 og har siden oppstarten utviklet seg til å bli Norges største uavhengige spillnettside. På Spill.no kan du lese spillnyheter, anmeldelser og mer om spill til Playstation, Xbox, Nintendo, PC, mobil og andre plattformer.