Det kritikerroste plattformspillet FEZ ble opprinnelig lansert eksklusivt til Xbox 360 i 2012, og senere portet til PC. Snart får også Sony-spillerne ta del i moroa, når FEZ lanseres til PS3, PS4 og PS Vita den 25. mars.
Playstation-porten av FEZ ble annonsert i et nylig PS Blog-innlegg, hvor utvikler Polytrons Marie-Christine Bourdua kunne dele litt teknisk informasjon rundt de ulike versjonene. PS3- og PS Vita-utgavene av FEZ er utviklet av Blit Software, et relativt ukjent utviklerstudio som vanligvis fokuserer på iOS- og Android-spill.
PS3-porten av FEZ skal kjøre i en oppløsning på 720p, med en bildefrekvens på 60fps. PS4-versjonen kjører med samme bildefrekvens i en oppløsning på 1080p, og gir ifølge Bourdua den beste FEZ-opplevelsen man kan få på TV-skjerm. På Playstation 4 vil spillet ha noen konsolleksklusive funksjoner, som blant annet lyseffekter på DualShock 4-kontrolleren, men de nye portene vil i all hovedsak være identiske med tidligere utgaver av spillet.
Høyprofilert indie-spill
FEZ er uten tvil et av de mer velkjente indie-spillene der ute, og ikke kun på grunn av spillets gode mottakelse både på markedet og hos kritikerne. Mye oppmerksomhet har blitt rettet mot spillet og dets skaper, Phil Fish, blant annet grunnet dokumentarfilmen Indie Game: The Movie.
Phil Fish har fått et dårlig rykte på seg grunnet diverse utsagn rettet mot spillindustrien, spillere og andre utviklere. I fjor endte Fish opp med å plutselig kansellere FEZ 2, på grunn av det han omtaler som en “lang, blodig kampanje” rettet mot han. Siden den gang har FEZ-skaperen angivelig trukket seg helt fra spillindustrien.