
Kunstprosjektet Cello Fortress kombinerer live-musikk med dataspill, hvor publikum spiller mot en improviserende cellist.
Voldsmusikk
Spillinstrumenter trenger ikke være små leketøygitarer og plasttrommer, også tradisjonelle treinstrumenter har fått sitt inntog i spillverdenen. Det har skjedd gjennom Cello Fortress, hvor en cellist spiller toner som kontrollerer brettene opp til fire spillere skal jobbe seg gjennom.
Ved å spille raske, høye toner, aktiveres skytevåpen som er montert rundt omkring på brettet, og “stygge” toner setter i gang flammekasterne. Spiller cellisten seg ned på dype toner, dukker det opp miner. Spillerne tar kontroll over hver sin tanks, og skal på tradisjonelt vis navigere og skyte seg gjennom hindrene ved hjelp av to analoge stikker.
Se demonstrasjon
Cello Fortress kommer neppe til å dukke opp i butikken med det aller første, da det kun er under live-opptredener av cellist og spillmaker Joost van Dongen at det er spillbart. Van Dongen gjør livet surt for oppmøtte spillere ved å improvisere seg gjennom en kombinasjon av estetisk og taktisk plasserte toner på celloen sin, og, som man kan se i videoen, ender rett som det er opp med å seire over spillerne.
Joost van Dongen har tidligere laget det fengende spillet Proun, og var med å starte opp Ronimo Games, som blant annet står bak spillene Awesomenauts og DeBlob.