Floodland er et blikk inn i framtida og hvis det er en ting jeg har lært av spillet så er det at jeg ikke skal ha ansvaret for en gjeng overlevende når store deler av verden legges under vann som følge av klimaendringene.
For det er Floodland i et nøtteskall. Dette er et strategi- og overlevelsesspill hvor du skal prøve å bygge opp et samfunn av de få overlevende som finnes. Du starter med å velge en av fire klaner, hvor alle har sine nyttige startegenskaper. De klanene du ikke velger vil du møte underveis.
Din første oppgave er å finne et fornuftig sted å sette ned de første teltene og starte det nye samfunnet. Deretter fortsetter det i kjent stil med å samle ressurser og å bygge. For eksempel destillerier for å gjøre det giftige vannet mulig å drikke, eller strukturer som gjør det mer effektivt å samle søppel, som igjen er et viktig bygningsmateriale i starten.
Utviklingstrær
Prologen gjør en god jobb med å gi deg en innføring i det grunnleggende du trenger. Etter hvert som Floodland skrider fram er det ikke like åpenbart hvordan ting fungerer, og spillet gjør ingenting for å forklare deg det.
For å utvikle ditt lille samfunn videre så må du inn i utviklingstreet. Bygningsmaterialer følger en bestemt rekkefølge, mens du har litt mer valgmuligheter i selve treet. Et system som er ganske enkelt å forstå, men menyene kunne trengt litt arbeid. Ikke alt er like intuitivt.
En helt sentral del av hvordan samfunnet ditt fungerer og utvikler seg handler om hvilke lover du bestemmer deg for å vedta. Et dypt system med mange muligheter, på kanten til overveldende.
Den mest dyrebare ressursen i spillet er mennesker. I motsetning til mange andre strategispill kan du ikke bare bygge nye arbeidere, her må du faktisk finne. For å gjøre det sender du ut ekspedisjoner. Her møter du nye klaner og noen ønsker å være med dere hjem. Men folk er ikke det eneste du kan risikere å ta med tilbake.
Naturlige farer
For farene i Floodland handler ikke om andre klaner, eller mutanter, som angriper deg. Før du veit ordet av det har du tatt med deg en sykdom hjem og en pandemi herjer i samfunnet. Heldigvis har du muligheter i det nevnte lovtreet til å innføre “enmeteren” i en begrensa periode. Farene som lurer i spillet er alle troverdige. Som naturkatastrofer og mat som blir ødelagt.
Å håndtere innbyggerne dine er også en utfordring. Både de fra din klan og de du har hentet inn utenfra. Du blir med ujevne mellomrom utfordret på valg du må ta. Og dette er en vanskelig balansekunst. Jeg endte opp med at alle ble sure på meg.
Nydelig presentasjon
En ting som løfter Floodland er definitivt presentasjonen. I motsetning til flere andre postapokalyptiske spill så er dette faktisk ganske fargerikt, med noen nydelig akvareller. Apropos nydelig så må den akustisk gitar-baserte musikken nevnes. Den virkelig med på å sette den riktige stemninga. Og flere av sporene er ting jeg fint kunne hørt på utenfor spillet også.
Merkelig nok balanserer Floodland mellom å være avslappende, nærmest meditativt, og stressende. Det bunner nok ut i at det ikke alltid er åpenbart hva spillet vil og du skal gjøre og at man innimellom kan miste litt oversikten.
Sett under ett så er Floodland et solid strategispill som er nydelig presentert. Preview-versjonen som vi testet inneholdt et knippe irriterende bugs som forhåpentligvis blir ordnet relativt raskt. Hvis dette er din sjanger er det absolutt verdt å teste ut Floodland, hvis du ikke har noe imot å se hvor kloden er på vei.